Soite ottaa käyttöön verkkopalvelun apuvälineiden lainausten seurantaan
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue Soite laajentaa digitaalisia palveluitaan ja ottaa käyttöön verkkopalvelun apuvälinelainojen seurantaan. Asiakkaat voivat jatkossa hallinnoida apuvälinelainojaan palse.fi-portaalin kautta Soiten määrittelemin ehdoin. Portaali on tähän saakka ollut käytössä Soiten hoitotarvikejakelussa.
Soiten apuvälinepalvelusta voi lainata laitteita tai välineitä, jolla voidaan edistää ihmisen toimintakykyä silloin, kun suoriutuminen ja osallistuminen kotona tai muussa arjen toimintaympäristössä on heikentynyt. Apuvälineen tarpeen voi todeta asiakas itse, hänen läheisensä tai hänet tunteva sosiaali- tai terveydenhuollon ammattihenkilö. Apuvälinearvio ja lainauspäätös tehdään aina yksilöllisesti.
Apuvälineiden lainauksen hallinnointi sujuvoituu maaliskuussa, kun Soitessa otetaan käyttöön palse.fi -portaali, josta käyttäjä näkee apuvälineidensä tiedot ja voi esimerkiksi jatkaa niiden laina-aikaa määritellyin ehdoin. Palvelu mahdollistaa tulevaisuudessa myös huoltopyyntöjen tekemisen sekä viestien lähetyksen.
Palse.fi-portaalin käyttö ei vaadi erillisen sovelluksen lataamista ja se toimii myös mobiilissa. Siihen kirjaudutaan Suomi.fi-tunnistuksella eli henkilökohtaisilla pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla.
Uudistuksen odotetaan parantavan palvelun laatua yhteydenottotapojen monipuolistuessa.