Siirry sisältöön
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue

Vastuutyöntekijämallin avulla turvataan asiakkaan hoidon jatkuvuutta ja asiakas voi jatkossa hoitaa asioitaan saman tutun ammattilaisen kanssa. Vastuutyöntekijä toimii asiakkaan ensisijaisena yhteyshenkilönä kiireettömiin terveysasioihin liittyen.

Asiakkaalle voidaan ehdottaa vastuutyöntekijää vastaanottokäynnillä tai asiakas voi itse pyytää vastuutyöntekijää itselleen. Vastuutyöntekijä voidaan määrittää esimerkiksi jos:

  • asiakkaalla on pitkäaikaissairauksia, joihin hänellä on lääkitys tai jos sairaus ei ole hoitotasapainossa
  • asiakkaalla on haasteita arjessa selviytymisessä
  • asiakas tarvitsee paljon terveydenhuollon palveluita

Yhdessä vastuutyöntekijän kanssa asiakkaalle laaditaan henkilökohtainen terveys- ja hoitosuunnitelma. Terveys- ja hoitosuunnitelman tavoitteena on varmistaa, että asiakas tai potilas saa tarvitsemansa hoidon ja tuen mahdollisimman tehokkaasti ja yksilöllisesti. Se toimii myös omahoidon tukena. Lisätietoa terveys- ja hoitosuunnitelmasta:

Asiakkaan yhteydenpito Soiteen sujuvoituu, kun hän voi olla suoraa yhteydessä omaan vastuutyöntekijään. Yhteydenottotavasta sovitaan yhdessä asiakkaan kanssa.

Vastuutyöntekijä on tukena kiireettömissä asioissa. Hätätilanteissa tulee aina ottaa yhteyttä hätänumeroon 112 ja kiireellisissä tilanteissa Päivystysapuun 116 117 tai oman terveyskeskuksesi numeroon.

Vastuutyöntekijämallia on kehitetty Keski-Pohjanmaan kestävä kasvu RRF -hankkeessa.  

Katso myös nämä