Reseptin uusiminen ja lääkehoito
Reseptin uusiminen onnistuu kätevästi netin kautta Omakanta-palvelusta tai pyytämällä reseptin uusimista omalta terveysasemalta esim. Omahoito-viestillä. Myös apteekin kautta voi välittää reseptin uusimispyynnön.
Tämän sivun sisältö
Suosittelemme uusimaan reseptin ensi sijassa OmaKanta-palvelun kautta. Jos reseptiä ei pysty uusimaan OmaKannasta tai haluat välittää ammattilaiselle tarkennuksen lääkitykseesi liittyen, voi uusimispyynnöstä lähettää viestin terveysasemalle Omahoito-palvelussa.
Huom!
Keski-Pohjanmaan keskussairaala tai yhteispäivystys ei ota vastaan apteekin tai Omakannan välittämiä uusimispyyntöjä.
Mikäli erikoislääkärin määräämät erityislääkkeet loppuvat ennen seuraavaa kontrollikäyntiä, ota yhteyttä siihen erikoissairaanhoidon yksikköön, josta lääke oli määrätty.
Reseptin uusiminen OmaKanta-palvelusta
OmaKanta-palvelussa voit helposti itse lähettää reseptistäsi uusimispyynnön terveydenhuoltoon, jos sinua hoitava terveydenhuollon yksikkö ottaa vastaan reseptin uusimispyyntöjä digitaalisesti. Huoltaja voi lähettää uusimispyynnön myös alle 10-vuotiaan lapsen reseptistä.
Reseptin uusiminen oman terveysaseman kautta
Voit uusia reseptin lähettämällä terveysasemallesi viestin DigiSoiten Omahoito-palvelusta tai ottamalla yhteyttä puhelimitse.
Puhelinasiointi
-
Kannuksen terveyskeskus
Soita: +358 40 804 2000PalveluajatPalveluajat
Ma–pe 08:00–16:00
-
Koivuhaan terveysasema
Voit jättää takaisinsoittopyynnön, johon vastaamme vielä saman päivän aikana.
Soita: +358 6 828 7580PalveluajatPalveluajat
Ma–to 08:00–16:00
Pe 08:00–14:00
-
Kokkolan terveyskeskus
Voit jättää takaisinsoittopyynnön, johon vastaamme vielä saman päivän aikana.
Soita: +358 6 828 7310Tiimi 1. A-J
Soita: +358 6 828 7311Tiimi 2. K-O
Soita: +358 6 828 7312Tiimi 3. P-Ö
Soita: +358 6 828 7313PalveluajatPalveluajat
Ma–pe 08:00–16:00
-
Kälviän terveysasema
Voit jättää takaisinsoittopyynnön, johon vastaamme vielä saman päivän aikana.
Soita: +358 6 828 7701PalveluajatPalveluajat
Puhelinasiointi
Ma–to 08:00–16:00
Pe 08:00–14:00
-
Lestijärven terveysasema
Soita: +358 40 804 2000PalveluajatPalveluajat
Ma–pe 08:00–16:00
-
Lohtajan terveysasema
Voit jättää takaisinsoittopyynnön, johon vastaamme vielä saman päivän aikana.
Soita: +358 6 828 7750PalveluajatPalveluajat
Ma–to 08:00–16:00
Pe 08:00–14:00
-
Perhon terveyskeskus
Soita: +358 40 804 3000PalveluajatPalveluajat
Ma–to 08:00–14:00
Pe 08:00–12:00
-
Toholammin terveyskeskus
Soita: +358 40 804 2000PalveluajatPalveluajat
Ma–to 08:00–16:00
Pe 08:00–14:00
-
Tunkkarin terveyskeskus
Soita: +358 40 804 5000PalveluajatPalveluajat
Ma–pe 08:00–16:00
-
Ullavan terveysasema
Voit jättää takaisinsoittopyynnön, johon vastaamme vielä saman päivän aikana.
Soita: +358 6 828 7639PalveluajatPalveluajat
Ma 08:00–16:00
Ke–to 08:00–16:00
Reseptin uusiminen apteekin kautta
Sähköisen reseptin voi uusia Omakanta-palvelun tai oman terveysaseman lisäksi myös apteekin kautta, jolloin apteekki välittää uusimispyynnön terveyskeskukseen. Apteekki voi ottaa maksun pyynnön välittämisestä.
Huomioithan, että reseptin uusimispyyntö on tehtävä viimeistään kahdeksan (8) päivää ennen lääkkeen loppumista.
Kela korvaa lääkkeitä, kliinisistä ravintovalmisteitaja perusvoiteita jotka on määrätty reseptillä sairautesi hoitoon, ja joille on vahvistettu korvattavuus.
Tietoa palvelusta
Reseptin uusimispyyntö tulee jättää aina siihen yksikköön, jossa potilasta on hoidettu. Lääkereseptin uusiminen saattaa edellyttää käyntiä lääkärin vastaanotolla. Reseptin uusimisen yhteydessä lääkärin on tarkistettava, että lääke sopii yhteen potilaan muiden käyttämien lääkkeiden kanssa.
Voit pyytää reseptin uusimista vastaanottokäynnin yhteydessä, apteekin kautta, Kelan ylläpitämässä sähköisessä OmaKanta-palvelussa tai olemalla yhteydessä sosiaali- ja terveyskeskukseen. Jos uusimisessa ei ole mitään ongelmia, se tehdään kahdeksan päivän kuluessa.