Förnyelse av recept och läkemedelsbehandling
Du kan förnya recept behändigt via Mina Kanta-tjänsterna på webben eller genom att be din egen hälsostation förnya receptet, t.ex. genom att skicka ett meddelande i Soites Egenvårdstjänst. Begäran om förnyande av ett elektroniskt recept kan också förmedlas via apoteket.
Innehållet på denna sida
Vi rekommenderar att du först förnyar receptet via MittKanta-tjänsten. Om du inte kan förnya ditt recept via MittKanna eller om du vill förmedla ett förtydligande om din medicinering till yrkespersonen kan du skicka ett meddelande med begäran om förnyande av receptet till hälsocentralen via Egenvårdstjänsten
Obs!
Mellersta Österbottens centralsjukhus och samjouren tar inte emot begäran om förnyelse som ett apotek eller Mina kanta-tjänsten förmedlar.
Om dyra specialläkemedel som en specialist ordinerat tar slut före följande kontrollbesök, kontakta den specialsjukvårdsenhet som ordinerat läkemedlet.
Förnyelse av receptet via MittKanta-tjänsten
I MittKanta kan du enkelt själv skicka begäran om förnyelse av ditt recept till hälso- och sjukvården, om den hälso- och sjukvårdsenhet där du får vård tar emot digitala begäranden om receptförnyelse. Vårdnadshavare kan också skicka begäran om förnyelse av recept för sina barn som är under 10 år.
Förnyelse av ett recept via den egna hälsostatonen
Du kan förnya receptet genom att skicka ett meddelande till din hälsocentral från DigiSoites Egenvårdstjänst eller genom att kontakta oss per telefon.
Uträttande av ärenden per telefon
-
Björkhagens hälsostation
Du kan lämna en begäran om att bli uppringd. Vi ringer dig samma dag.
Ring: +358 6 828 7580ServicetiderServicetider
Mån–tors 08:00–16:00
Fre 08:00–14:00
-
Dunkars hälsocentral
Ring: +358 40 804 5000ServicetiderServicetider
Mån–fre 08:00–16:00
-
Kannus hälsocentral
Ring: +358 40 804 2000ServicetiderServicetider
Mån–fre 08:00–16:00
-
Karleby hälsocentral
Du kan lämna en begäran om att bli uppringd. Vi ringer dig samma dag.
Ring: +358 6 828 7310Team 1. A-J
Ring: +358 6 828 7311Team 2. K-O
Ring: +358 6 828 7312Team 3. P-Ö
Ring: +358 6 828 7313ServicetiderServicetider
Mån–fre 08:00–16:00
-
Kelviå hälsostation
Du kan lämna en begäran om att bli uppringd. Vi ringer dig samma dag.
Ring: +358 6 828 7701ServicetiderServicetider
Telefontider
Mån–tors 08:00–16:00
Fre 08:00–14:00
-
Lestijärvi hälsostation
Ring: +358 40 804 2000ServicetiderServicetider
Mån–fre 08:00–16:00
-
Lochteå hälsostation
Du kan lämna en begäran om att bli uppringd. Vi ringer dig samma dag.
Ring: +358 6 828 7750ServicetiderServicetider
Mån–tors 08:00–16:00
Fre 08:00–14:00
-
Perho hälsocentral
Ring: +358 40 804 3000ServicetiderServicetider
Mån–tors 08:00–14:00
Fre 08:00–12:00
-
Toholampi hälsostation
Ring: +358 40 804 2000ServicetiderServicetider
Mån–tors 08:00–16:00
Fre 08:00–14:00
-
Ullava hälsostation
Du kan lämna en begäran om att bli uppringd. Vi ringer dig samma dag.
Ring: +358 6 828 7639ServicetiderServicetider
Mån 08:00–16:00
Ons–tors 08:00–16:00
Förnyelse av recept via ett apotek
Ett elektroniskt recept kan förnyas på MittKanta-tjänsten och via den egna hälsostationen samt via ett apotek. Apoteket förmedlar då begäran om förnyelse till hälsocentralen. Apoteket kan ta en avgift för att förmedla begäran.
Vänligen beakta att begäran om att förnya recept ska göras minst åtta (8) dagar innan läkemedlet tar slut.
FPA ersätter läkemedel, kliniska näringspreparat och bassalvor som har ordinerats med recept för behandling av din sjukdom, och som är ersättningsgilla.
Information om tjänsten
Begäran om förnyelse av recept ska alltid lämnas till den enhet där patienten vårdats. Förnyande av läkemedelsrecept kan förutsätta ett besök på läkarmottagningen. När ett recept förnyas ska läkaren kontrollera att läkemedlet kan användas tillsammans med patientens övriga läkemedel.
Du kan begära att receptet förnyas i samband med mottagningsbesöket, via apoteket, via FPA:s elektroniska MittKanta-sidor eller genom att kontakta social- och hälsovårdscentralen. Om det inte finns något hinder för att förnya ett recept förnyas det inom åtta dagar.