
Förnyelse av recept och läkemedelsbehandling
Du kan förnya recept behändigt via Mina Kanta-tjänsterna på webben eller genom att be din egen hälsostation förnya receptet.
Innehållet på denna sida
Ett elektroniskt recept kan förnyas förutom på Mina kanta-tjänsten och via den egna hälsostationen också via ett apotek. Apoteket förmedlar då begäran om förnyelse till hälsocentralen. Apoteket kan ta en avgift för att förmedla begäran.
Vänligen beakta att begäran om att förnya recept ska göras minst åtta (8) dagar innan läkemedlet tar slut.
Obs!
Mellersta Österbottens centralsjukhus och samjouren tar inte emot begäran om förnyelse som ett apotek eller Mina kanta-tjänsten förmedlar.
Om dyra specialläkemedel som en specialist ordinerat tar slut före följande kontrollbesök, kontakta den specialsjukvårdsenhet som ordinerat läkemedlet.

FPA ersätter läkemedel, kliniska näringspreparat och bassalvor som har ordinerats med recept för behandling av din sjukdom, och som är ersättningsgilla.
Uträttande av ärenden per telefon
-
Lestijärvi hälsostation
Ring: +358 40 804 2000ServicetiderServicetider
mån–fre 08:00–16:00
-
Karleby hälsocentral
Ring: +358 6 828 7310Team 1. A-J
Ring: +358 6 828 7311Team 2. K-O
Ring: +358 6 828 7312Team 3. P-Ö
Ring: +358 6 828 7313ServicetiderServicetider
mån–fre 08:00–16:00
-
Ullava hälsostation
Ring: +358 6 828 7639ServicetiderServicetider
mån 08:00–16:00
ons–tors 08:00–16:00
-
Björkhagens hälsostation
Tidsbeställning och förfrågningar
Ring: +358 6 828 7580ServicetiderServicetider
mån–tors 08:00–16:00
fre 08:00–14:00
-
Lochteå hälsostation
Ring: +358 6 828 7750ServicetiderServicetider
mån–tors 08:00–16:00
fre 08:00–14:00
-
Dunkars hälsocentral
Ring: +358 40 804 5000ServicetiderServicetider
mån–fre 08:00–16:00
-
Kannus hälsocentral
Ring: +358 40 804 2000ServicetiderServicetider
mån–fre 08:00–16:00
-
Kelviå hälsostation
Ring: +358 6 828 7701ServicetiderServicetider
Telefontider
mån–tors 08:00–16:00
fre 08:00–14:00
-
Perho hälsocentral
Tidsbeställning och förfrågningar
Ring: +358 40 804 3000ServicetiderServicetider
mån–tors 08:00–15:00
fre 08:00–14:00
-
Toholampi hälsostation
Tidsbokning och förfrågningar
Ring: +358 40 804 2000ServicetiderServicetider
mån–fre 08:00–16:00
Serviceställen
Information om tjänsten
Ett elektroniskt recept kan förnyas via Mina Kanta-tjänsten. Du kan även be om att få ett recept förnyat vid den hälsostation som du i regel uträttar ärenden vid.
Du kan också gå till ett apotek för att be om att få elektroniskt recept förnyat. Apoteket förmedlar då din begäran om förnyelse till hälsocentralen. Apoteket kan ta ut en avgift för att förmedla begäran.
Vänligen observera att en begäran om att få ett recept förnyat ska göras senast åtta (8) dagar innan läkemedlet tar slut.
Begäran om förnyelse av recept ska alltid lämnas till den enhet där patienten vårdats. Förnyande av läkemedelsrecept kan förutsätta ett besök på läkarmottagningen. När ett recept förnyas ska läkaren kontrollera att läkemedlet kan användas tillsammans med patientens övriga läkemedel. Du kan begära att receptet förnyas i samband med mottagningsbesöket, via apoteket, via FPA:s elektroniska MittKanta-sidor eller genom att kontakta social- och hälsovårdscentralen. Om det inte finns något hinder för att förnya ett recept förnyas det inom åtta dagar.