Siirry sisältöön
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue

Lapsiperheiden palveluohjaukseen voivat soittaa sekä yksityiset henkilöt että ammattilaiset ja se tarkoitettu kaikille maakunnan perheille, joissa on ainakin yksi alaikäinen. Palveluohjaus on maksutonta ja vapaaehtoista.

Voit ottaa yhteyttä lapsiperheiden palveluohjaukseen esimerkiksi silloin, kun:

  • sinulla on huoli jostakin perheeseesi liittyvästä asiasta, muttet tiedä mihin ottaa yhteyttä
  • toivot tukea kasvatukseen tai parisuhteeseen liittyen
  • olet huolissasi alaikäisen käytöksestä tai mielialasta
  • olet huolissasi jaksamisestasi vanhempana

Lapsiperheiden palveluohjauksessa tehdään ensiarvio perheen tilanteesta ja kartoitetaan yhdessä perheen ja verkoston kanssa, minkälaisesta tuesta perhe voisi hyötyä sekä järjestetään perheelle tarvittava tuki.

Apu-Nappi

Voit jättää yhteydenottopyynnön DigiSoiten Apu-Napin kautta, jolloin Lapsiperheiden palveluohjauksesta otetaan sinuun yhteyttä puhelimitse 1-3 arkipäivän kuluessa. Apu-Nappi on Lapsiperheiden palveluohjauksen matalan kynnyksen digitaalinen yhteydenottokanava.

Kiireellisissä kriisi- ja hätätilanteissa on otettava yhteyttä yleiseen joko hätänumeroon 112 tai sosiaalipäivystykseen.

Perhe-Luuri

Perhe-Luuri palvelunumeron kautta lapsiperheet voivat saada perhekeskuspalveluiden ohjausta, tukea ja palveluja sekä tietoa kolmannen sektorin tarjoamista mahdollisuuksista. Perhe-Luurin kautta sote-ammattilaiset saadaan nopeasti mukaan lapsen asiaan. Kun lapsen arjen muutoksiin reagoidaan varhaisessa vaiheessa, voidaan vahvistaa lapsen ja perheen pärjäävyyttä ja ennaltaehkäistä vaikeuksien kasaantumista.

Puhelinasiointi

Lapset puheeksi -menetelmä

Lapset puheeksi -neuvonpito pohjautuu tutkimusnäyttöön perustuvaan Lapset puheeksi -menetelmään, jonka tavoitteena on tukea lapsen ja perheen vahvuuksia sekä toimivaa arkea erilaisissa tilanteissa ja kehitysympäristöissä. Menetelmässä käydään Lapset puheeksi -keskustelu yhdessä perheen ja työntekijän välillä, jonka jälkeen tehdään yhdessä toimintasuunnitelma arkea tukemaan.

Mikäli hyvinvoinnin lisäämiseksi tarvitaan muiden ihmisten tai palveluiden tukea, voidaan järjestää neuvonpito. Lapset puheeksi -työtapa on käytössä useissa varhaiskasvatusyksiköissä, kouluissa/oppilashuollossa sekä lasten, perheiden ja aikuisten palveluissa.

Myös muita verkostotapaamisia voidaan koota perheen tai ammattilaisen toiveesta. Mukaan kutsutaan ne henkilöt, joiden paikallaolo on perusteltua ja jotka voivat olla perheen avuksi yhteisesti sovittujen teemojen osalta. Mukaan voidaan kutsua esimerkiksi perheen läheisiä, ammattilaisia ja kolmannen sektorin edustajia. Verkostotapaamiset ja Lapset puheeksi -neuvonpidot pyritään järjestämään mahdollisimman oikea-aikaisesti yhteisesti sovittuun tilaan, lähelle perheen arkea.

Tietoa palvelusta

Voit jättää yhteydenottopyynnön DigiSoiten Apu-Napin kautta. Perhe-Luuri palvelunumeron kautta lapsiperheet voivat saada perhekeskuspalveluiden ohjausta, tukea ja palveluja sekä tietoa kolmannen sektorin tarjoamista mahdollisuuksista.

Toiminnasta vastaavat

Arja Seppälä

Vastuualuejohtaja, Palveluesimies

Puhelin: +358 44 730 7985

Minna Lönnbäck

Toimialuejohtaja

Puhelin: +358 44 780 9442

Verkkoasiointi

Katso myös nämä