Vastaanottopalvelut
Soiten terveyskeskukset, terveysasemat ja Soite-pisteet palvelevat alueen asukkaita perusterveydenhuoltoon liittyvissä asioissa. Tarjoamme lääkäreiden ja hoitajien palvelua sairauksien ennaltaehkäisemiseen, toteamiseen, hoitamiseen sekä seurantaan. Useat terveyteesi liittyvät asiat hoituvat kätevästi digitaalisesti tai puhelimitse.
Tämän sivun sisältö
Vastaanotolle tullaan ajanvarauksen kautta. Useat terveyteesi liittyvät asiat hoituvat kätevästi digitaalisesti tai puhelimitse, jolloin sinun ei välttämättä tarvitse lähteä vastaanotolle lainkaan. Vastaanotolta saat siis myös neuvoja ja hoito-ohjeita, mikäli vastaanottokäynti ei ole tarpeellinen. Mikäli hoidon tarpeesi vaatii fyysisen vastaanottokäynnin, järjestetään se ilman tarpeetonta viivettä.
Ota yhteyttä
Vastaanoton sairaanhoitajan chat
Vastaanoton sairaanhoitajan chatin kautta voit hoitaa samoja asioita kuin vastaanoton puhelinpalvelun kautta. Chatissa voit keskustella vastaanoton sairaanhoitajan kanssa tunnistautumalla suomi.fi-palvelun kautta ja täyttämällä esitietokyselyn. Avaa Soiten chat-kanavat-välilehti ja valitse vastaanoton sairaanhoitaja. Chat-ikkuna näkyy, kun nettisivun evästeet on hyväksytty.
Täytä oirearvio Omaolo-palvelussa
Voit myös täyttää oirearvion netissä Omaolo-palvelussa ja saada sitä kautta luotettavan tiedon, vaativatko oireesi ammattilaisen hoitoa vai riittääkö itsehoito.
Asioi DigiSoiten Omahoito-palvelussa
Voit lähettää vastaanotolle viestin DigiSoiten Omahoito-palvelusta silloin, kun sinulle sopii. Vastaamme viestiisi tai otamme sinuun yhteyttä virka-aikana mahdollisimman nopeasti. Omahoito-palvelun kautta voit myös varata ajan rokotukseen.
Tarjoamme Marevan-asiakkaille mahdollisuuden digitaaliseen asiointiin DigiSoiten Omahoito-palvelussa. Asiakas ja hoitaja sopivat yhteistyössä digiasiointiin siirtymisestä palveluun soveltuvien asiakkaiden kanssa.
Digiasiointi soveltuu kiireettömään hoitoon asiakkaiden itsehoidon tueksi.
Hyödyt:
- palveluun soveltuvilla Marevan-asiakkailla on mahdollisuus tarkistaa omat INR-arvonsa ja lääkeannoksensa, lääkelistansa sekä rokotustietonsa Omahoito-palvelun kautta ympäri vuorokauden
- asiakkaan ei tarvitse jonottaa puhelimessa
- asiakkaan vastuu omasta hoidostaan lisääntyy
- asiakkaan asiointi terveydenhuollossa muuttuu sujuvammaksi
Digitaalinen Omahoito-palvelu tarjoaa asiakkaalle mahdollisuuden liittyä hoitotiimiin. Siihen kuuluvat lääkäri, hoitaja ja asiakas itse. Lääkäri ja hoitaja tukevat omalla ammattitaidollaan kansalaista oman terveyden ja sairauden hallinnassa.
Puhelinasiointi
-
Halsuan Soite-piste
Yhteys Halsuan terveysasemalle Tunkkarin terveyskeskuksen numerosta.
Soita: +358 40 804 5000 -
Kannuksen terveyskeskus
Soita: +358 40 804 2000PalveluajatPalveluajat
Ma–pe 08:00–16:00
-
Koivuhaan Soite-piste
Voit jättää takaisinsoittopyynnön, johon vastaamme vielä saman päivän aikana.
Soita: +358 6 828 7580PalveluajatPalveluajat
Ma–to 08:00–16:00
Pe 08:00–14:00
-
Kokkolan terveyskeskus
Jätä takaisinsoittopyyntö, niin soitamme sinulle takaisin vielä saman päivän aikana.
Soita: +358 6 828 7310Tiimi 1. A-J
Soita: +358 6 828 7311Tiimi 2. K-O
Soita: +358 6 828 7312Tiimi 3. P-Ö
Soita: +358 6 828 7313PalveluajatPalveluajat
Ma–pe 08:00–16:00
-
Kälviän terveysasema
Voit jättää takaisinsoittopyynnön, johon vastaamme vielä saman päivän aikana.
Soita: +358 6 828 7701PalveluajatPalveluajat
Ma–to 08:00–16:00
Pe 08:00–14:00
-
Lestijärven Soite-piste
Soita: +358 40 804 2000PalveluajatPalveluajat
Ti 08:00–15:00
To 08:00–15:00
-
Lohtajan Soite-piste
Voit jättää takaisinsoittopyynnön, johon vastaamme vielä saman päivän aikana.
Soita: +358 6 828 7750PalveluajatPalveluajat
Ma–to 08:00–15:00
Pe 08:00–14:00
-
Perhon terveysasema
Soita: +358 40 804 3000PalveluajatPalveluajat
Ma–to 08:00–14:00
Pe 08:00–12:00
-
Toholammin Soite-piste
Soita: +358 40 804 2000PalveluajatPalveluajat
Ma 08:00–15:00
Ke 08:00–15:00
Pe 08:00–14:00
-
Tunkkarin terveyskeskus
Soita: +358 40 804 5000PalveluajatPalveluajat
Ma–pe 08:00–16:00
-
Ullavan Soite-piste
Voit jättää takaisinsoittopyynnön, johon vastaamme vielä saman päivän aikana.
Soita: +358 6 828 7639PalveluajatPalveluajat
Ma 08:00–16:00
Ke 08:00–16:00
Ajan peruminen
Mikäli sinulle tulee este ja joudut perumaan vastaanottoaikasi, ota viipymättä yhteyttä terveysasemallesi puhelimitse tai DigiSoiten kautta. Ajan peruminen onnistuu DigiSoiten Omahoito-palvelusta.
Käyttämättä ja perumatta jätetystä käyntiajasta peritään asiakas- ja potilasmaksuhinnaston mukainen maksu.
Yhteydenotto virka-ajan ulkopuolella
Jos tarvitset kiireellistä hoitoa arkisin klo 16-08 tai viikonloppuisin ja arkipyhinä (vuorokauden ympäri), ota yhteyttä päivystysapunumeroon 116 117.
Hätätapauksessa soita 112.
Omalääkäri ja omahoitaja
Asiakkaalla on mahdollisuus saada omalääkäri ja/tai omahoitaja omien terveysasioiden hoitamiseen Soiten perusterveydenhuollon vastaanotoilla.
Omalääkärin ja omahoitajan avulla turvataan asiakkaan hoidon jatkuvuutta ja asiakas voi jatkossa hoitaa asioitaan saman tutun ammattilaisen kanssa. Omahoitaja toimii asiakkaan ensisijaisena yhteyshenkilönä kiireettömiin terveysasioihin liittyen.
Asiakkaalle voidaan ehdottaa omalääkäriä tai omahoitajaa vastaanottokäynnillä tai asiakas voi itse pyytää sellaista itselleen. Omalääkäri tai omahoitaja voidaan määrittää esimerkiksi jos:
- asiakkaalla on pitkäaikaissairauksia, joihin hänellä on lääkitys tai jos sairaus ei ole hoitotasapainossa
- asiakkaalla on haasteita arjessa selviytymisessä
- asiakas tarvitsee paljon terveydenhuollon palveluita
Yhdessä omalääkärin ja omahoitajan kanssa asiakkaalle laaditaan henkilökohtainen terveys- ja hoitosuunnitelma.
Palvelupaikat
Tietoa palvelusta
Asiakkaat tulevat vastaanotoille ajanvarauksen kautta.
Hoitajan vastaanotolla saa esimerkiksi terveysneuvontaa, haavanhoitoa, ompeleiden poistoja ja rokotuksia. Tarvittaessa hoitaja ohjaa potilaan lääkärin vastaanotolle.
Kiireetön hoito on annettava määräajassa. Potilaan on virka-aikana saatava yhteys sosiaali- ja terveyskeskukseen välittömästi joko puhelimitse tai tulemalla itse paikalle. Soittopyyntöihin vastataan viipymättä, usein käytännössä saman päivän kuluessa.
Hoidon tarve saatetaan alustavasti arvioida jo puhelimessa. Tarpeellinen hoito on järjestettävä kohtuullisessa ajassa, mikä tarkoittaa enintään kolmea kuukautta. Alle 23-vuotiaiden on kuitenkin päästävä hoitoon viimeistään 14 vuorokaudessa.
Toiminnasta vastaavat
Taru Tuomivaara
Toimintayksikön esihenkilö ja Perhonjokilaakson vastaanottojen osastonhoitaja
Puhelin: +358 40 804 5024
Tanja Aalto
Osastonhoitaja Kokkolan vastaanottopalvelut ja hoitotarvikejakelu
Puhelin: +358 40 804 2055
Lotta Seppinen
Yleislääketieteen ylilääkäri