Siirry sisältöön
Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue

Asioi DigiSoiten Omahoito-palvelussa asiantuntijan kanssa

Voit lähettää vastaanotolle viestin DigiSoiten Omahoito-palvelusta silloin, kun sinulle sopii. Vastaamme viestiisi tai otamme sinuun yhteyttä virka-aikana mahdollisimman nopeasti.

Tunnistautuminen Omahoito-palveluun tapahtuu Suomi.fi verkkopalvelun kautta. Tunnistautumiseen tarvitset verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen.

1. Kirjaudu Omahoito-palveluun. Tunnistautumiseen tarvitset verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen. Tunnistautuminen tapahtuu Suomi.fi verkkopalvelun kautta.
2. Paina “Viestit” painiketta Omahoito-sivustolla viestin lähettämiseen. Järjestelmä kysyy suostumustasi viestien lähettämiseen ensimmäisellä käyttökerralla.
3. Paina “Uusi viesti” ja täytä digilomakkeen kentät. Jos haluat lähettää viestin Kokkolan vastaanotolle, valitse valikosta “Kokkolan vastaanotto”, jos sinulla ei ole nimettyä, omaa yhteyshenkilöä. Jos sinulla on nimetty yhteyshenkilö, valitse vastaanottajaksi ”Nimetty yhteyshenkilö, vastaanotto”.
4. Kirjoita viesti ja lähetä se painamalla Lähetä-painiketta.

Tarjoamme Marevan-asiakkaille mahdollisuuden digitaaliseen asiointiin DigiSoiten Omahoito-palvelussa. Asiakas ja hoitaja sopivat yhteistyössä digiasiointiin siirtymisestä palveluun soveltuvien asiakkaiden kanssa.

Digiasiointi soveltuu kiireettömään hoitoon asiakkaiden itsehoidon tueksi.

Hyödyt:

  • palveluun soveltuvilla Marevan-asiakkailla on mahdollisuus tarkistaa omat INR-arvonsa ja lääkeannoksensa, lääkelistansa sekä rokotustietonsa Omahoito-palvelun kautta ympäri vuorokauden
  • asiakkaan ei tarvitse jonottaa puhelimessa
  • asiakkaan vastuu omasta hoidostaan lisääntyy
  • asiakkaan asiointi terveydenhuollossa muuttuu sujuvammaksi

Digitaalinen Omahoito-palvelu tarjoaa asiakkaalle mahdollisuuden liittyä hoitotiimiin. Siihen kuuluvat lääkäri, hoitaja ja asiakas itse. Lääkäri ja hoitaja tukevat omalla ammattitaidollaan kansalaista oman terveyden ja sairauden hallinnassa.

Yhteydenotto ja ajanvaraus

Terveyskeskusvastaanotolle tullaan ajanvarauksen kautta. Ajanvarausta hoitava terveydenhuollon ammattihenkilö arvioi hoidon tarpeesi ja hoitaa asiasi loppuun asti jo puhelimitse tai digiasioinnin kautta, mikäli se on mahdollista.

Voit myös täyttää oirearvion netissä Omaolo-palvelussa ja saada sitä kautta luotettavan tiedon, vaativatko oireesi ammattilaisen hoitoa vai riittääkö itsehoito.

Lisätietoa Omaolo-palvelusta Soitessa.

Jos hoidon tarpeesi vaatii muun ammattiryhmän osaamista tai fyysisen vastaanottokäynnin, järjestetään tarpeen mukaiset kontaktit ilman tarpeetonta viivettä.

Useat terveyteesi liittyvät asiat hoituvat kätevästi digitaalisesti tai puhelimitse, jolloin sinun ei välttämättä tarvitse lähteä terveyskeskukseen lainkaan. Vastaanotolta saat siis myös neuvoja ja hoito-ohjeita, mikäli vastaanottokäynti ei ole tarpeellinen. Tavoitteenamme on vahvistaa potilaan roolia hänen oman sairautensa hoidossa, jolloin hoidon toteuttaminen ei riipu terveyskeskuksen aukioloajoista.

Otathan yhteyttä ensisijaisesti oman alueesi vastaanottoon. Kokkolan vastaanotto toimii takaisinsoittoperiaatteella: asiakas jättää numeroon soittopyynnön ja häneen ollaan yhteydessä vielä saman päivän aikana. Perhonjokilaaksossa ja Lestijokilaaksossa ovat suorat puhelinlinjat käytössä ja ammattilaisen ollessa varattuna voit jättää takaisinsoittopyynnön.

Mikäli työnantajallasi on työterveyshuollon sairaanhoitosopimus, ota ensisijassa yhteyttä omaan työterveyshuoltoon.

Kun oireet tai sairaus eivät vaadi lääkärin vastaanottoa on sairaanhoitajalla/terveydenhoitajalla oikeus kirjoittaa sairauslomaa 1-3 vrk.

Lääkärinvastaanottojen ajanvarauksen kautta varataan tarpeenmukaiset kontaktit pääsääntöisesti myös asiantuntijasairaanhoitajille (diabeteshoitaja, astmahoitaja, sydänhoitaja, reumahoitaja, jne.). Asiantuntijahoitajat toimivat myös hoidon tarpeen arviointia tekevien hoitajien konsultteina, jolloin heidän osaamistaan voidaan hyödyntää mahdollisimman laajasti tarvittaessa.

Ajan peruminen

Mikäli sinulle tulee este ja joudut perumaan vastaanottoaikasi, ota viipymättä yhteyttä terveysasemallesi puhelimitse tai DigiSoiten kautta. Ajan peruminen onnistuu DigiSoiten Omahoito-palvelusta.

Puhelinasiointi

Yhteydenotto virka-ajan ulkopuolella

Jos tarvitset kiireellistä hoitoa arkisin klo 16-08 tai viikonloppuisin ja arkipyhinä (vuorokauden ympäri), ota yhteyttä päivystysapunumeroon 116 117.

Hätätapauksessa soita 112.

Huom!

Otathan vastaanottokäynnille mukaan lääkelistasi sekä hoidon seurantaan liittyvät paperit, esim. verenpaineen seurantakortti. Mikäli sinulla on pitkäaikainen keuhkosairaus, ota mukaan myös hoitoosi määrätyt inhalaattorit.

Oma vastuutyöntekijä sinulle?

Asiakkaalla on mahdollisuus saada oma vastuutyöntekijä omien terveysasioiden hoitamiseen Soiten perusterveydenhuollon vastaanotoilla, eli terveyskeskuksissa ja terveysasemilla.

Vastuutyöntekijämallin avulla turvataan asiakkaan hoidon jatkuvuutta ja asiakas voi jatkossa hoitaa asioitaan saman tutun ammattilaisen kanssa. Vastuutyöntekijä toimii asiakkaan ensisijaisena yhteyshenkilönä kiireettömiin terveysasioihin liittyen.

Asiakkaalle voidaan ehdottaa vastuutyöntekijää vastaanottokäynnillä tai asiakas voi itse pyytää vastuutyöntekijää itselleen. Vastuutyöntekijä voidaan määrittää esimerkiksi jos:

  • asiakkaalla on pitkäaikaissairauksia, joihin hänellä on lääkitys tai jos sairaus ei ole hoitotasapainossa
  • asiakkaalla on haasteita arjessa selviytymisessä
  • asiakas tarvitsee paljon terveydenhuollon palveluita

Yhdessä vastuutyöntekijän kanssa asiakkaalle laaditaan henkilökohtainen terveys- ja hoitosuunnitelma. Terveys- ja hoitosuunnitelman tavoitteena on varmistaa, että asiakas tai potilas saa tarvitsemansa hoidon ja tuen mahdollisimman tehokkaasti ja yksilöllisesti. Se toimii myös omahoidon tukena. Lisätietoa terveys- ja hoitosuunnitelmasta:

Asiakkaan yhteydenpito Soiteen sujuvoituu, kun hän voi olla suoraa yhteydessä omaan vastuutyöntekijään. Yhteydenottotavasta sovitaan yhdessä asiakkaan kanssa.

Vastuutyöntekijä on tukena kiireettömissä asioissa. Hätätilanteissa tulee aina ottaa yhteyttä hätänumeroon 112 ja kiireellisissä tilanteissa Päivystysapuun 116 117 tai oman terveyskeskuksesi numeroon.

Kiireettömän hoitopaikan valinta

Soiten sisällä asiakas voi vaihtaa hoitopaikkaa yhtäkin käyntiä varten ilman erillistä kirjallista ilmoitusta. Henkilö voi valita perusterveydenhuollostaan vastaavan terveyskeskuksen / terveysaseman mistä tahansa Manner-Suomesta.

Tietoa palvelusta

Asiakkaat tulevat vastaanotoille ajanvarauksen kautta.

Soiten terveysasemat jaetaan sote-keskuksiin, sote-asemiin sekä Soite-pisteisiin.

  • Sote-keskuksissa on laajin palvelutarjonta. Päivystys ja vastaanotot on keskitetty sote-keskuksiin. Soiten sote-keskukset (terveyskeskukset) sijaitsevat Kokkolassa (pääterveysasema), Kannuksessa sekä Tunkkarilla.
  • Sote-asemilla on vaihteleva ja muuntuva terveyden- ja sairaanhoidon tarjonta. Asemilla järjestetään asiantuntijavastaanottoja, eri alan lääkäreiden vastaanottoja sekä neuvola- ja sosiaalipalveluita. Sote-asemat (terveysasemat) sijaitsevat Kälviällä, Toholammilla ja Perhossa.
  • Soite-pisteet ovat matalankynnyksen lähipalvelupisteitä, joissa on joustava palvelutarjonta. Soite-pisteet sijaitsevat Kokkolan Koivuhaassa, Lestijärvellä, Ullavassa ja Lohtajalla.

Toiminnasta vastaavat

Johanna Heino

Palvelualuejohtaja

Puhelin: +358 40 804 3433

Pilvi Palojärvi

Vastuualuejohtaja/vastuulääkäri

Matkapuhelin: +358 40 804 5009

Tanja Aalto

Osastonhoitaja/vastuualuejohtaja

Puhelin: +358 40 804 2055

Katso myös nämä