Siirry sisältöön

Asioi DigiSoiten Omahoito-palvelussa asiantuntijan kanssa

Voit lähettää vastaanotolle viestin sähköisesti silloin, kun sinulle sopii. Vastaamme viestiisi tai otamme sinuun yhteyttä virka-aikana mahdollisimman nopeasti.

1. Kirjaudu Omahoito-palveluun. Tunnistautumiseen tarvitset verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen. Tunnistautuminen tapahtuu Suomi.fi verkkopalvelun kautta.
2. Paina ”Viestit” painiketta Omahoito-sivustolla viestin lähettämiseen. Järjestelmä kysyy suostumustasi viestien lähettämiseen ensimmäisellä käyttökerralla.
3. Paina ”Uusi viesti” ja täytä sähköisen lomakkeen kentät. Jos haluat lähettää viestin Kokkolan vastaanotolle, valitse valikosta ”Kokkolan vastaanotto”, mikäli sinulla ei ole nimettyä, omaa yhteyshenkilöä. Jos sinulla on nimetty yhteyshenkilö, valitse vastaanottajaksi ”Nimetty yhteyshenkilö, vastaanotto”.
4. Kirjoita viesti ja lähetä se painamalla Lähetä-painiketta.

Yhteydenotto ja ajanvaraus

Terveyskeskusvastaanotolle tullaan ajanvarauksen kautta. Ajanvarausta hoitava terveydenhuollon ammattihenkilö arvioi hoidon tarpeesi ja hoitaa asiasi loppuun asti jo puhelimitse tai sähköisen asioinnin kautta, mikäli se on mahdollista.

Voit myös täyttää oirearvion sähköisesti Omaolo-palvelussa ja saada sitä kautta luotettavan tiedon, vaativatko oireesi ammattilaisen hoitoa vai riittääkö itsehoito.

Lisätietoa Omaolo-palvelusta Soitessa.

Jos hoidon tarpeesi vaatii muun ammattiryhmän osaamista tai fyysisen vastaanottokäynnin, järjesteään tarpeen mukaiset kontaktit ilman tarpeetonta viivettä.

Useat terveyteesi liittyvät asiat hoituvat kätevästi sähköisesti tai puhelimitse, jolloin sinun ei välttämättä tarvitse lähteä terveyskeskukseen lainkaan. Vastaanotolta saat siis myös neuvoja ja hoito-ohjeita, mikäli vastaanottokäynti ei ole tarpeellinen. Tavoitteenamme on vahvistaa potilaan roolia hänen oman sairautensa hoidossa, jolloin hoidon toteuttaminen ei riipu terveyskeskuksen aukioloajoista.

Otathan yhteyttä ensisijaisesti oman alueesi vastaanottoon. Kun soitat vastaanoton numeroon, ammattilaisemme vastaa siihen. Kaikkien ammattilaistemme ollessa varattuina, voit jättää takasinsoittopyynnön. Soitamme sinulle takaisin mahdollisimman pian.

Mikäli työnantajallasi on työterveyshuollon sairaanhoitosopimus, ota ensisijassa yhteyttä omaan työterveyshuoltoon.

Kun oireet tai sairaus eivät vaadi lääkärin vastaanottoa on sairaanhoitajalla/terveydenhoitajalla oikeus kirjoittaa sairauslomaa 1-3 vrk.

Huom!

Otathan vastaanottokäynnille mukaan lääkelistasi sekä hoidon seurantaan liittyvät paperit, esim. verenpaineen seurantakortti. Mikäli sinulla on pitkäaikainen keuhkosairaus, ota mukaan myös hoitoosi määrätyt inhalaattorit.

Lääkärinvastaanottojen ajanvarauksen kautta varataan tarpeenmukaiset kontaktit pääsääntöisesti myös asiantuntijasairaanhoitajille (diabeteshoitaja, astmahoitaja, sydänhoitaja, reumahoitaja, jne.). Asiantuntijahoitajat toimivat myös hoidon tarpeen arviointia tekevien hoitajien konsultteina, jolloin heidän osaamistaan voidaan hyödyntää mahdollisimman laajasti tarvittaessa.

Tarjoamme Marevan-asiakkaille mahdollisuuden sähköiseen asiointiin DigiSoiten Omahoito-palvelussa. Asiakas ja hoitaja sopivat yhteistyössä sähköiseen asiointiin siirtymisestä palveluun soveltuvien asiakkaiden kanssa.

Sähköinen asiointi soveltuu kiireettömään hoitoon asiakkaiden itsehoidon tueksi.

Hyödyt:

  • palveluun soveltuvilla Marevan-asiakkailla on mahdollisuus tarkistaa omat INR-arvonsa ja lääkeannoksensa, lääkelistansa sekä rokotustietonsa Omahoito-palvelun kautta ympäri vuorokauden
  • asiakkaan ei tarvitse jonottaa puhelimessa
  • asiakkaan vastuu omasta hoidostaan lisääntyy
  • asiakkaan asiointi terveydenhuollossa muuttuu sujuvammaksi

Digitaalinen Omahoito-palvelu tarjoaa asiakkaalle mahdollisuuden liittyä hoitotiimiin. Siihen kuuluvat lääkäri, hoitaja ja asiakas itse. Lääkäri ja hoitaja tukevat omalla ammattitaidollaan kansalaista oman terveyden ja sairauden hallinnassa.

Koronavirus ja hengitystieinfektiot

Flunssapotilaita sekä koronavirusoireisia potilaita testataan ja hoidetaan Soiten alueella terveyskeskusten infektiovastaanotoilla sekä Keski-Pohjanmaan keskussairaalan lasten päivystyksessä. Lisätietoa Soiten koronasivuilla:

Puhelinasiointi

Yhteydenotto virka-ajan ulkopuolella

Jos tarvitset kiireellistä hoitoa arkisin klo 16-08 tai viikonloppuisin ja arkipyhinä (vuorokauden ympäri), ota yhteyttä päivystysapunumeroon 116 117.

Hätätapauksessa soita 112.

Soiten terveysasemat jaetaan sote-keskuksiin, sote-asemiin sekä Soite-pisteisiin.

  • Sote-keskuksissa on laajin palvelutarjonta. Päivystys ja vastaanotot on keskitetty sote-keskuksiin. Soiten sote-keskukset (terveyskeskukset) sijaitsevat Kokkolassa (pääterveysasema), Kannuksessa sekä Tunkkarilla.
  • Sote-asemilla on vaihteleva ja muuntuva terveyden- ja sairaanhoidon tarjonta. Asemilla järjestetään asiantuntijavastaanottoja, eri alan lääkäreiden vastaanottoja sekä neuvola- ja sosiaalipalveluita. Sote-asemat (terveysasemat) sijaitsevat Kruunupyyssä, Kälviällä, Toholammilla ja Perhossa.
  • Soite-pisteet ovat matalankynnyksen lähipalvelupisteitä, joissa on joustava palvelutarjonta. Soite-pisteet sijaitsevat Kokkolan Koivuhaassa, Lestijärvellä, Ullavassa, Lohtajalla, Teerijärvellä sekä Alavetelissä

Kiireettömän hoitopaikan valinta

Soiten sisällä asiakas voi vaihtaa hoitopaikkaa yhtäkin käyntiä varten ilman erillistä kirjallista ilmoitusta. Henkilö voi valita perusterveydenhuollostaan vastaavan terveyskeskuksen / terveysaseman mistä tahansa Manner-Suomesta.

Tietoa palvelusta

Asiakkaat tulevat vastaanotoille ajanvarauksen kautta.

Toiminnasta vastaavat

Nina Wikström

Palvelualuejohtaja

Puhelin: +358 40 804 2145

Carina Kainberg

Osastonhoitaja / Vastuualuejohtaja

Matkapuhelin: +358 50 322 8763

Pilvi Norrena

Vastuualuejohtaja

Matkapuhelin: +358 40 804 5009