Flytta dig till innehållet
Mellersta Österbottens välfärdsområde

Uträtta ärenden i DigiSoites Egenvårdstjänst med en expert

Du kan skicka meddelanden digitalt till mottagningen när det passar dig bäst. Vi svarar på ditt meddelande eller kontaktar dig snarast möjligt under tjänstetid.

För identifiering i de digitala tjänsterna används webbtjänsten Suomi.fi, och inloggningen sker med nätbankskoder eller ett mobilcertifikat.

1. Logga in på Egenvårdstjänsten. För identifiering behöver du nätbankskoder eller ett mobilcertifikat. Identifieringen sker via nättjänsten Suomi.fi.

2. Klicka på ”Meddelanden” på Egenvårdssidan för att skicka ett meddelande. Första gången du använder systemet ber det om ditt tillstånd för att skicka meddelanden.

3. Klicka på ”Nytt meddelande” och fyll i fälten i den digitala blanketten. Om du t.ex. vill skicka ett meddelande till mottagningen i Karleby och inte har en egen utsedd kontaktperson, välj ”Karleby mottagning” som mottagare. Om du har en utsedd kontaktperson, välj som mottagare ”Utsedd kontaktperson, mottagning”.

4. Skriv meddelandet och skicka det genom att klicka på ”Skicka”.

Vi erbjuder Marevan-kunder möjlighet till digital uträttande av ärenden. Om en kund lämpar sig för digitala tjänster kan hen och sjukskötaren komma överens om att övergå till digital uträttande av ärenden.

Den digitala tjänsten lämpar sig för icke-brådskande vård som stöd för egenvården.

Fördelar:

  • Marevan-kunder som lämpar sig för tjänsten har möjlighet att kontrollera vissa uppgifter dygnet runt via den digitala tjänsten. Det är fråga om att  kontrollera INR-värden, läkemedelsdoser, läkemedelslista samt vaccinationsuppgifter.
  • kunden behöver inte köa i telefon
  • kundens ansvar för den egna vården ökar
  • kunden kan på ett smidigare sätt sköta sina ärenden inom hälso- och sjukvården

Den digitala Egenvården erbjuder kunder möjlighet att komma med i ett vårdteam. Till vårdteamet hör en läkare, sjukskötare och kunden själv. Läkaren och sjukskötaren stöder med sin yrkeskunskap kunden när det gäller att ha kontroll över den egna hälsan och sjukdomen. 

För identifiering i de digitala tjänsterna används webbtjänsten Suomi.fi, och inloggningen sker med nätbankskoder eller ett mobilcertifikat.

Mottagningens sjukskötarchatt

Via mottagningens sjukskötarchatt kan du sköta samma ärenden som via telefontjänsten. I chatten kan du diskutera med mottagningens sjukskötare genom att identifiera dig via suomi.fi-tjänsten. Du hittar chatten på adressen soite.fi. Öppna fliken Soites chatt-kanaler och välj Mottagningens sjukskötare. Chatt-fönstret syns om du har godkänt webbplatsens kakor (cookies).

Kontakt och tidsbokning

Man kommer till en hälsocentralmottagning via tidsbokning. Den yrkesutbildade person som sköter tidsbokning bedömer ditt vårdbehov och sköter ditt ärende färdigt redan per telefon eller digitalt om det är möjligt.

Du kan också fylla i en symtombedömning digitalt i Omaolo-tjänsten och få tillförlitlig information om ifall dina symtom kräver vård av en yrkesutbildad person eller om egenvård är tillräcklig.

Mer information om Omaolo-tjänsten i Soite.

Om ditt vårdbehov kräver kunnande av någon annan yrkesgrupp eller ett fysiskt mottagningsbesök, ordnas nödvändiga kontakter utan onödigt dröjsmål.

Många ärenden som gäller din hälsa kan skötas smidigt digitalt eller per telefon. Då behöver du inte nödvändigtvis alls åka till hälsovårdscentralen. På mottagningen får du alltså också råd och vårdanvisningar om ett mottagningsbesök inte är nödvändigt. Vårt mål är att stärka patientens roll i vården av sin sjukdom. Då är genomförandet av vården inte beroende av hälsocentralens öppettider.

Ring i första hand mottagningen i ditt eget område. Karlebys mottagning arbetar enligt återuppringningsprincipen: kunden lämnar en återuppringningsförfrågan på numret, och de kommer att kontaktas under samma dag. I Perho ådal och Lestijokidalen används direkttelefonlinjer, och om alla yrkeskunniga är upptagna kan du lämna en återuppringningsbegäran.

Om din arbetsgivare har ett sjukvårdsavtal med företagshälsovården, kontakta i första hand din företagshälsovård.

Via läkarmottagningarnas tidsbokning bokas nödvändiga kontakter i huvudsak också till expertsjukskötare (diabetesskötare, astmaskötare, hjärtskötare, reumaskötare osv.). Expertsjukskötarna fungerar också som konsulter för skötarna som bedömer vårdbehovet. På så sätt kan deras kunnande utnyttjas vid behov på ett så omfattande sätt som möjligt.

Att avboka tid

Om du får förhinder och måste avboka din mottagningstid, kontakta hälsocentralen omgående per telefon eller DigiSoite. Tider kan avbokas via DigiSoites Egenvårdstjänst.

Om en besökstid inte används och inte har avbokats tas det ut en avgift i enlighet med prislistan över klient- och patientavgifter.

Uträttande av ärenden per telefon

Kontakt utanför tjänstetid

Om du behöver brådskande vård vardagar kl. 16-08 eller under ett veckoslut eller på en söckenhelg (dygnet runt), kontakta jourhjälpsnumret 116 117.

I nödfall ring 112.

OBS!

När du kommer till mottagningen ta vänligen med dig din läkemedelslista och de papper som är förknippade med uppföljningen av din vård, till exempel uppföljningskortet för blodtryck. Om du har en långvarig lungsjukdom, ta också med dig de inhalatorer som har ordinerats dig.

En ansvarig kontaktperson för dig?

Soite har infört en modell med ansvarig kontaktperson som innebär att kunden har möjlighet att ha en egen ansvarig kontaktperson för att sköta sina egna hälsoärenden på Soites primärhälsovårdsmottagningar, det vill säga på hälsocentraler och hälsostationer.

Med hjälp av modellen med ansvarig kontaktperson säkras kontinuiteten i kundens vård och kunden kan i framtiden sköta sina ärenden med samma bekanta yrkesperson. Ansvariga kontaktpersoner fungerar som kundens primära kontaktperson för icke akuta hälsoärenden.

En ansvarig kontaktperson kan föreslås för kunden vid ett mottagningsbesök eller så kan kunden begära en ansvarig kontaktperson för sig själv. En ansvarig kontaktperson kan utses till exempel om:

  • kunden har långvariga sjukdomar som hen medicinerar för eller om sjukdomens vårdbalans inte är under kontroll
  • kunden har utmaningar i att klara av vardagen
  • kunden behöver mycket primärhälsovårdstjänster

Tillsammans med den ansvariga kontaktpersonen upprättas en personlig hälso- och vårdplan för kunden. Målet med hälso- och vårdplanen är att säkerställa att klienten eller patienten får den behandling och det stöd de behöver så effektivt och på ett så individuellt anpassat sätt som möjligt. Den fungerar även som ett stöd för egenvården. Mer information om hälso- och vårdplanen:

Kundens kontakt med Soite underlättas när hen kan kommunicera direkt med sin ansvariga kontaktperson. Kontaktsättet avtalas tillsammans med kunden.

Den ansvariga kontaktpersonen är ett stöd i icke brådskande ärenden. I akutsituationer ska du alltid kontakta nödnumret 112 och i brådskande situationer nödnumret 116 117 eller numret till din egen hälsocentral.

Val av icke-brådskande vårdställe

Inom Soite kan en kund byta vårdställe också bara för ett enda besök utan att göra en skriftlig anmälan. En person kan välja den hälsocentral/hälsostation som hen vill att ska ansvara för hens vård var som helst i Fastlandsfinland.

Information om tjänsten

Klienter kommer till mottagningar genom tidsbeställning.

  • Social- och hälsocentralerna har det mest omfattande serviceutbudet. Jourverksamheten och mottagningarna har centraliserats till social- och hälsovårdscentralerna. Soites social- och hälsocentraler (hälsocentraler) finns i Karleby (huvudhälsostationen), i Kannus och i Dunkars.
  • Social- och hälsostationerna har ett varierande och växlande utbud av hälso- och sjukvård. På stationerna erbjuds expertmottagningar, mottagningar av läkare inom olika specialiteter samt rådgivnings- och socialtjänster. Social- och hälsostationerna (hälsostationerna) finns i Kelviå, Toholampi och Perho.
  • Soite-punkterna är närservicepunkter med låg tröskel och ett flexibelt serviceutbud. Soite-punkter finns i Björkhagen i Karleby samt i Lestijärvi, Ullava och Lochteå.

För verksamheten ansvarar

Taru Tuomivaara

Avdelningsskötare

Telefon: +358 40 804 5024

Kai Luomala

Sjukskötare

Telefon: +358 40 804 2024

Tanja Aalto

Sjukskötare

Telefon: +358 40 804 2055

Lotta Seppinen

Överläkare

Pilvi Palojärvi

Ansvarsområdeschef

Mobiltelefon: +358 40 804 5009

Markku Vähähyyppä

Hälsocentralsläkare

Mobiltelefon: +358 40 489 2018

Ta en titt också på dessa