
Mottagningstjänster
Soites hälsocentraler och hälsostationer betjänar invånarna i området i ärenden som gäller primärvård. Vi erbjuder både läkar- och sjukskötarvård när det gäller att förebygga, konstatera och behandla sjukdomar och att genomföra kontroller. Mycket av det som är förknippat med din hälsa kan skötas behändigt elektroniskt eller per telefon.
Innehållet på denna sida
Uträtta ärenden i DigiSoites Egenvårdstjänst med en expert
Du kan skicka meddelanden elektroniskt till mottagningen när det passar dig bäst. Vi svarar på ditt meddelande eller kontaktar dig snarast möjligt under tjänstetid.
Identifieringen i elektroniska tjänster sker via webbtjänsten Suomi.fi och inloggningen sker med nätbankskoder eller ett mobilcertifikat.
1. Logga in på Egenvårdstjänsten. För identifiering behöver du nätbankskoder eller ett mobilcertifikat. Identifieringen sker via nättjänsten Suomi.fi.
2. Klicka på ”Meddelanden” på Egenvårdssidan för att skicka ett meddelande. Första gången du använder systemet ber det om ditt tillstånd för att skicka meddelanden.
3. Klicka på ”Nytt meddelande” och fyll i fälten i den elektroniska blanketten. Om du t.ex. vill skicka ett meddelande till mottagningen i Karleby och inte har en egen utsedd kontaktperson, välj ”Karleby mottagning” som mottagare. Om du har en utsedd kontaktperson, välj som mottagare ”Utsedd kontaktperson, mottagning”.
4. Skriv meddelandet och skicka det genom att klicka på ”Skicka”.
Kontakt och tidsbokning
Man kommer till en hälsocentralmottagning via tidsbokning. Den yrkesutbildade person som sköter tidsbokning bedömer ditt vårdbehov och sköter ditt ärende färdigt redan per telefon eller elektroniskt om det är möjligt.
Du kan också fylla i en symtombedömning elektroniskt i Omaolo-tjänsten och få tillförlitlig information om ifall dina symtom kräver vård av en yrkesutbildad person eller om egenvård är tillräcklig.
Mer information om Omaolo-tjänsten i Soite.
Om ditt vårdbehov kräver kunnande av någon annan yrkesgrupp eller ett fysiskt mottagningsbesök, ordnas nödvändiga kontakter utan onödigt dröjsmål.
Många ärenden som gäller din hälsa kan skötas smidigt elektroniskt eller per telefon. Då behöver du inte nödvändigtvis alls åka till hälsovårdscentralen. På mottagningen får du alltså också råd och vårdanvisningar om ett mottagningsbesök inte är nödvändigt. Vårt mål är att stärka patientens roll i vården av sin sjukdom. Då är genomförandet av vården inte beroende av hälsocentralens öppettider.
Ring i första hand mottagningen i ditt eget område. När du ringer mottagningens nummer svarar en av våra yrkesutbildade personer. Om de är alla upptagna, kan du lämna en begäran om att bli uppringd. Vi ringer dig då snarast möjligt.
Om din arbetsgivare har ett sjukvårdsavtal med företagshälsovården, kontakta i första hand din företagshälsovård.
Om symtomen eller sjukdomen inte kräver läkarvård har en sjukskötare/hälsovårdare rätt att skriva sjukledighet för 1-3 dygn.
OBS!
När du kommer till mottagningen ta vänligen med dig din läkemedelslista och de papper som är förknippade med uppföljningen av din vård, till exempel uppföljningskort för blodtrycket. Om du har en långvarig lungsjukdom, ta också med dig de inhalatorer som ordinerats dig.

Via läkarmottagningarnas tidsbokning bokas nödvändiga kontakter i huvudsak också till expertsjukskötare (diabetesskötare, astmaskötare, hjärtskötare, reumaskötare osv.). Expertsjukskötarna fungerar också som konsulter för skötarna som bedömer vårdbehovet. På så sätt kan deras kunnande utnyttjas vid behov på ett så omfattande sätt som möjligt.
Vi erbjuder Marevan-klienter möjlighet till elektroniskt uträttande av ärenden. Om en klient lämpar sig för elektroniska tjänster kan hen och sjukskötaren komma överens om att övergå till elektroniskt uträttande av ärenden.
Den elektroniska tjänsten lämpar sig för icke-brådskande vård som stöd för egenvården.
Fördelar:
- Marevan-klienter som lämpar sig för tjänsten har möjlighet att kontrollera vissa uppgifter dygnet runt via den elektroniska tjänsten. Det är fråga om att kontrollera INR-värden, läkemedelsdoser, läkemedelslista samt vaccinationsuppgifter.
- klienten behöver inte köa i telefon
- klientens ansvar för den egna vården ökar
- klienten kan på ett smidigare sätt sköta sina ärenden inom hälso- och sjukvården
Den digitala Egenvården erbjuder klienterna möjlighet att komma med i ett vårdteam. Till vårdteamet hör en läkare, sjukskötare och klienten själv. Läkaren och sjukskötaren stöder med sin yrkeskunskap klienten när det gäller att ha kontroll över den egna hälsan och sjukdomen.
Identifieringen i elektroniska tjänster sker via webbtjänsten Suomi.fi och inloggningen sker med nätbankskoder eller ett mobilcertifikat.
Coronaviruset och luftvägsinfektioner
I Soites område testas och vårdas förkylningspatienter och patienter med coronavirussymtom på hälsocentralernas mottagningar. Mer information på Soites coronavirussidor:
Uträttande av ärenden per telefon
-
Lestijärvi hälsostation
Ring: +358 40 804 2000ServicetiderServicetider
mån–fre 08:00–16:00
-
Karleby hälsocentral
Ring: +358 6 828 7310Team 1. A-J
Ring: +358 6 828 7311Team 2. K-O
Ring: +358 6 828 7312Team 3. P-Ö
Ring: +358 6 828 7313ServicetiderServicetider
mån–fre 08:00–16:00
-
Ullava hälsostation
Ring: +358 6 828 7639ServicetiderServicetider
mån 08:00–16:00
ons–tors 08:00–16:00
-
Björkhagens hälsostation
Tidsbeställning och förfrågningar
Ring: +358 6 828 7580ServicetiderServicetider
mån–tors 08:00–16:00
fre 08:00–14:00
-
Lochteå hälsostation
Ring: +358 6 828 7750ServicetiderServicetider
mån–tors 08:00–16:00
fre 08:00–14:00
-
Dunkars hälsocentral
Ring: +358 40 804 5000ServicetiderServicetider
mån–fre 08:00–16:00
-
Halso hälsostation
Kontakt med Halso hälsostation på numret för Dunkars hälsocentral
Ring: +358 40 804 5000ServicetiderServicetider
mån–fre 08:00–16:00
-
Kannus hälsocentral
Ring: +358 40 804 2000ServicetiderServicetider
mån–fre 08:00–16:00
-
Kelviå hälsostation
Ring: +358 6 828 7701ServicetiderServicetider
Telefontider
mån–tors 08:00–16:00
fre 08:00–14:00
-
Perho hälsocentral
Tidsbeställning och förfrågningar
Ring: +358 40 804 3000ServicetiderServicetider
mån–tors 08:00–15:00
fre 08:00–14:00
-
Toholampi hälsostation
Tidsbokning och förfrågningar
Ring: +358 40 804 2000ServicetiderServicetider
mån–fre 08:00–16:00
Kontakt utanför tjänstetid
Om du behöver brådskande vård vardagar kl. 16-08 eller under veckoslut eller på söckenhelger (dygnet runt), kontakta jourhjälpsnumret 116 117.
I nödfall ring 112.

- Social- och hälsovårdscentralerna (sote-central) har det mest omfattande serviceutbudet. Jouren och mottagningarna har centraliserats till social- och hälsovårdscentralerna. Soties sote-centraler (hälsocentraler) finns i Karleby (huvudhälsostationen), i Kannus och i Dunkars.
- Social- och hälsovårdsstationerna (sote-station) har ett varierande och växlande utbud av hälso- och sjukvård. På stationerna erbjuds expertmottagningar, mottagningar av läkare inom olika specialiteter samt rådgivnings- och socialtjänster. Sote-stationerna (hälsostationerna) finns i Kelviå, Toholampi och Perho.
- Soite-punkterna är närservicepunkter med låg tröskel och ett flexibelt serviceutbud. Soite-punkter finns i Björkhagen i Karleby samt i Lestijärvi, Ullava och Lochteå.
Val av icke-brådskande vårdställe
Inom Soite kan en klient byta vårdställe också bara för ett enda besök utan att göra en skriftlig anmälan. En person kan välja den hälsocentral/hälsostation som hen vill att ska ansvara för hens vård var som helst i Fastlandsfinland.
Serviceställen
Information om tjänsten
Klienter kommer till mottagningar genom tidsbeställning.
På skötarens mottagning erbjuds till exempel hälsorådgivning, sårbehandling, borttagning av stygn och vaccinationer. Vid behov hänvisar skötaren patienten till läkarens mottagning. Icke brådskande vård ska ges inom den utsatta tiden. Under tjänstetid ska patienterna dagtid kunna få kontakt med hälsocentralen omedelbart antingen per telefon eller genom att själv uppsöka hälsocentralen. Begäran om att bli uppringd besvaras utan dröjsmål, i praktiken ofta samma dag. Behovet av vård kan bedömas preliminärt redan per telefon, men bedömningen ska göras senast inom tre vardagar från att patienten tog kontakt. Behövlig vård ska ordnas inom en skälig tid, vilket innebär högst tre månader.