Henkilökohtainen apu
Henkilökohtainen apu on vaikeavammaisen henkilön välttämätöntä avustamista kotona ja kodin ulkopuolella.
Tämän sivun sisältö
Henkilökohtainen apu on vaikeavammaisen henkilön avustamista päivittäisissä toimissa, työssä ja opiskelussa, harrastuksissa, yhteiskunnallisessa osallistumisessa ja sosiaalisen vuorovaikutuksen ylläpitämisessä. Se on itsenäisen elämän mahdollistava palvelu, jota myönnetään vammaispalvelulain mukaisesti vaikeavammaisille henkilöille. Henkilökohtaisen avun järjestäminen edellyttää, että vaikeavammaisella on voimavaroja määritellä avun sisältö ja toteutustapa. Soite tuottaa henkilökohtaista apua omana toimintana tiettyihin kehitysvammahuollon asumisyksiköihin.
Henkilökohtaista apua järjestettäessä vaikeavammaisena pidetään henkilöä, joka tarvitsee pitkäaikaisen tai etenevän vamman tai sairauden johdosta välttämättä ja toistuvasti toisen henkilön apua suoriutuakseen tavanomaisista elämän toiminnoista eikä avun tarve johdu pääasiassa ikääntymiseen liittyvistä sairauksista ja toimintarajoitteista.
Mikäli apu ja avustamisen tarve perustuu pääosin hoivaan, hoitoon ja valvontaan, on siihen vastattava muulla tavoin kuin henkilökohtaisella avulla. Henkilökohtainen apu on mahdollista yhdistää muihin palveluihin ja tukitoimiin. Palvelutarvetta kartoitettaessa ja palveluista päätettäessä asiakkaan palvelutarve arvioidaan yksilöllisesti.
Soitessa on käytössä Omaolo-palvelun sosiaalihuollon palveluarvio, jolla voi arvioida omaa tai läheisen oikeutta henkilökohtaiseen apuun.
Henkilökohtaisen avun järjestämistavat Soitessa
Työnantajamallissa vaikeavammainen henkilö toimii työnantajana palkkaamalleen avustajalle. Hyvinvointialue korvaa
- henkilökohtaisen avustajan palkkaamisesta aiheutuvat kustannukset
- työnantajan maksettavaksi kuuluvat lakisääteiset maksut ja korvaukset
- muut kohtuulliset avustajasta aiheutuvat välttämättömät kulut.
Työnantajamalli edellyttää, että vaikeavammainen henkilö haluaa toimia työnantajana. Työnantajalla on oikeuksia, mutta myös kaikki työnantajan vastuut ja velvollisuudet.
Niin sovittaessa Soite voi sijaismaksajana hoitaa työnantajan puolesta palkanmaksun sekä pakollisiin vakuutuksiin ja työterveyshuollon järjestämiseen liittyviä asioita.
Edunvalvoja tai alaikäisen lapsen huoltaja voi toimia henkilökohtaisen avustajan työnantajana vastaavin edellytyksin kuin henkilökohtaisen avun käyttäjä itse.
Palvelusetelimallissa vaikeavammainen henkilö saa hänelle myönnetyllä palvelusetelillä henkilökohtaisen avustajan. Hyvinvointialue on määritellyt palveluntuottajat, joista voi valita omien tarpeiden ja mieltymysten mukaisen palveluntuottajan. Palveluntuottajalla on oikeus päättää, kuka toimii milloinkin vaikeavammaisen avustajana huomioiden mahdollisuuksien mukaan toiveet avustajan suhteen.
Ostopalvelumallissa hyvinvointialue hankkii vaikeavammaiselle henkilökohtaisen avun palveluja yksityiseltä palveluntuottajalta tai järjestää palvelun itse. Ostopalvelumallin mukaista palvelua järjestetään erityisistä syistä ja yksilöllisen harkinnan perusteella. Hyvinvointialueella on oikeus päättää, kuka toimii milloinkin avustajana huomioiden mahdollisuuksien mukaan vaikeavammaisen toiveet avustajasta.
Kelan tarjoama vammaisten tulkkauspalvelu on tarkoitettu henkilölle, jolla on kuulovamma, kuulonäkövamma tai puhevamma. Palvelu on ilmainen.
Työnantajana toimiminen
Suosittelemme Heta-liittoon kuuluvia työnantajia käyttämään työsopimuspohjaa, joka löytyy Heta-liiton verkkosivuilta vierittämällä tästä linkistä avautuvaa sivua alaspäin.
- Henkilökohtaisen avun työnantajana voit myös valita henkilökohtaisen avun tuntien syöttämisen sähköiseen järjestelmään. Tästä lisätietoa antavat vammaispalvelun sihteerit.
- Lomautusilmoitus/-todistus
Lisätietoa työnantajana toimimisesta:
Lisätietoa henkilökohtaisesta avusta:
Puhelinasiointi
-
Henkilökohtainen apu / työnantajamalli, sihteerit
Sukunimen alkukirjaimet A–L
Soita: +358 40 806 5114Sukunimen alkukirjaimet A–L
Soita: +358 40 806 5244Sukunimen alkukirjaimet M–Ö
Soita: +358 40 806 5438Sukunimen alkukirjaimet M–Ö
Soita: +358 40 804 2342 -
Vammaispalvelutoimisto
Soita: +358 40 804 2122PalveluajatPalveluajat
Ma 09:00–12:00
Ke 09:00–12:00
Pe 09:00–12:00
Tietoa palvelusta
Soitessa on käytössä Omaolo-palvelun sosiaalihuollon palveluarvio, jolla voi arvioida omaa tai läheisen oikeutta henkilökohtaiseen apuun.
Henkilökohtainen apu tarkoittaa vammaisen henkilön välttämätöntä avustamista kotona ja kodin ulkopuolella. Vaikeavammaisella henkilöllä on oikeus henkilökohtaiseen apuun silloin, jos hän tarvitsee toisen henkilön apua välttämättä tai toistuvasti:
- suoriutuakseen päivittäisistä toimistaan, työstään ja opiskelustaan,
- voidakseen harrastaa ja osallistua yhteiskunnallisiin toimintoihin,
- ylläpitääkseen sosiaalisia suhteita.
Henkilökohtaisen avun saamisen edellytyksenä on, että vaikeavammaisella henkilöllä on voimavaroja määritellä avun sisältö ja toteutustapa. Vammaisen henkilön on siis itse ilmaistava, minkälaista apua hän tarvitsee. Tätä ei kuitenkaan tarvitse tehdä yksin, vaan apua voi pyytää esimerkiksi läheisiltä.
Henkilökohtaista apua voidaan järjestää eri tavoin. Sitä voidaan hankkia sekä julkisilta että yksityisiltä palveluntuottajilta.