Flytta dig till innehållet
Mellersta Österbottens välfärdsområde

FPA:s förmåner och tjänster

De flesta FPA:s förmåner måste man vanligen själv ansöka om. Sjukvårdsersättningar, läkemedelsersättningar och reseersättningar kan du ändå få som direktersättning utan skild ansökan. 

Innan du lämnar in din ansökan, lönar det sig att kontrollera vilka tilläggsuppgifter eller dokument som behövs till ansökan. Kontakta vid behov vår kundtjänst, så hjälper vi dig.

Information om FPA:s förmåner och anvisningar för kunden:

FPA:s förmåner i olika livssituationer:

FPA:s stöd vid sjukdom

Uträttande av FPA-ärenden

Du kan uträtta nästan alla FPA-ärenden per telefon eller på nätet.

På nätet kan du ansöka om förmåner, skicka in bilagor och meddela om förändringar. Du kan också kontrollera om din ansökan behandlas, och betalningsdagar.

I telefonservicen får du personlig rådgivning vardagar kl 9–16. Det är också möjligt att göra en muntlig ansökan. Du kan också boka en telefontid åt dig.

Sköt dina FPA-ärenden på nätet:

Personlig rådgivning:

FPA-taxi

Att sköta en annan persons FPA-ärenden:

Tolkning

Att sköta ärenden på Mina Kanta-sidorna

På Mina Kanta-sidor ser du dina egna hälsouppgifter och recept. Dessutom kan du enkelt  skicka begäran om att få ett recept förnyat och spara ditt livstestamente och din donationsvilja.