FPA:s förmåner och tjänster
Man kan få stöd från FPA i många olika livssituationer. De flesta förmånerna från FPA är avsedda för situationer där din försörjning eller din arbetsförmåga försvagats till exempel på grund av sjukdom. I tjänsten Mina Kanta-sidor ser du bland annat dina hälsouppgifter och läkemedelsrecept.
FPA:s förmåner och tjänster
De flesta FPA:s förmåner måste man vanligen själv ansöka om. Sjukvårdsersättningar, läkemedelsersättningar och reseersättningar kan du ändå få som direktersättning utan skild ansökan.
Innan du lämnar in din ansökan, lönar det sig att kontrollera vilka tilläggsuppgifter eller dokument som behövs till ansökan. Kontakta vid behov vår kundtjänst, så hjälper vi dig.
Information om FPA:s förmåner och anvisningar för kunden:
FPA:s förmåner i olika livssituationer:
FPA:s stöd vid sjukdom
Uträttande av FPA-ärenden
Du kan uträtta nästan alla FPA-ärenden per telefon eller på nätet.
På nätet kan du ansöka om förmåner, skicka in bilagor och meddela om förändringar. Du kan också kontrollera om din ansökan behandlas, och betalningsdagar.
I telefonservicen får du personlig rådgivning vardagar kl 9–16. Det är också möjligt att göra en muntlig ansökan. Du kan också boka en telefontid åt dig.
Sköt dina FPA-ärenden på nätet:
Personlig rådgivning:
FPA-taxi
Att sköta en annan persons FPA-ärenden:
Tolkning
Att sköta ärenden på Mina Kanta-sidorna
På Mina Kanta-sidor ser du dina egna hälsouppgifter och recept. Dessutom kan du enkelt skicka begäran om att få ett recept förnyat och spara ditt livstestamente och din donationsvilja.