
DigiSoite – uträtta ärenden digitalt
Många ärenden relaterade till välbefinnande och hälsa kan skötas behändigt på egen dator eller smarttelefon. I DigiSoite finns alla digitala tjänster som Soite har i bruk och de riksomfattande tjänsterna inom social- och hälsovården samt räddningsväsendet.
Genvägar till digitala tjänster
Gå till chatten i det nedre högra hörnet på sidan (chatknappen visas när webbplatsens kakor accepteras).
Välj önskad tjänst från flikarna:
- Soites chat-kanaler: Yrkespersoner betjänar på vardagar under angivna öppettider.
Du kan bli ombedd att identifiera dig själv genast i början av chattkonversationen, eller så kan yrkespersonen be dig att identifiera dig senare under chatten. Webbtjänsten Suomi.fi används för identifiering i de digitala tjänsterna och inloggning i tjänsten sker med nätbanksuppgifter eller mobilcertifikat. Vid behov kan chattkonversationen även ändras till ett videosamtal. - Sointu-chatboten: kundtjänstchatboten ger råd i allmänna frågor 24/7. Sointu kan svara på enstaka ord och tydliga enkla frågor som man kan hitta svar på på Soites webbsida.
Omaolo är ett säkert sätt att kommunicera med en yrkesutbildad person. Det är flexibelt och oberoende av tid och ort. Du får tillförlitliga och individuella svar från bedömningarna.
Välj och fyll i lämplig symtombedömning. Som svar får du en bedömning av ditt vårdbehov, som grundar sig på medicinsk forskning. Därtill ser du din kommuns eller ditt områdes anvisningar, vilka du kan följa. Vid behov erbjuds du möjlighet att vara i kontakt med vårdpersonal i ditt område via Omaolo.
Symptombedömningar ger ingen diagnos, utan enbart en bedömning av vilken typ av vård som behövs baserat på medicinsk kunskap utifrån de svar användaren gett. När det gäller hur brådskande vårdbehovet är görs det en bedömning av hur snabbt tillståndet skulle förvärras utan vårdåtgärder.
Genom servicebedömningar kan du kartlägga hurdant stöd och hjälp socialservicen kan erbjuda i din eller din närståendes livssituation. Resultaten från bedömningen hjälper dig att bedöma om det lönar sig att söka stöd. Därtill ser du din kommuns eller ditt områdes anvisningar, vilka du kan följa vid behov.
I den digitala hälsokontrollen bedöms dina levnadsvanor och din psykiska hälsa. Hälsokontrollen ger dig information om hur dina levnadsvanor påverkar din uppskattade livslängd och sjukdomsrisk.
Frågorna i terapinavigatorn kartlägger karaktären hos mentala problem och behoven gällande vård. Fyll i terapinavigatorn innan du kontaktar mentalvårdstjänsterna. När du fyllt i frågeformuläret får du en personlig kod. Om du vill kan du ge den till en yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården. Med hjälp av koden kan den yrkesutbildade se resultaten från frågeformuläret och beakta dem när hen bedömer vårdbehovet. Terapinavigatorn är avsedd för över 18 år gamla personer.
Identifieringen i Egenvårdstjänsten sker med nätbankskoder eller ett mobilcertifikat. Tidsbokningar till andra tjänster i Soite ska göras per telefon.
Du kan boka, ändra och avboka tid digitalt när det gäller:
- Preventivrådgivning
- Farmaceutmottagning
- Fysioterapi
- Screeningundersökning för livmoderhalscancer
- Hälsokontroll för arbetslösa (endast vid Karleby verksamhetsställe)
- Mottagningstjänster
- Borttagning av stygn och agraffer (endast vid Karleby verksamhetsställe)
- Skol- och studerandehälsovården
- Skolhälsovårdare
- Hälsovårdare inom studerandehälsovården
- Barnrådgivning
- Munhälsovården
- Munhälsorådgivning via videoförbindelse till familjer som väntar barn
- Tid till munhygienist (3 – 6-åringar)
- Tandskötarmottagning för 3-åring
- Tandkontroll för ettåringar på distans
- Tandkontroller för skolbarn
- Influena- och coronavirusvaccination
Du kan avboka tid digitalt när det gäller:
- Mottagning vid hälsocentralen
Du kan boka tid till NordLabs laboratorium via internet. För laboratorieundersökningar krävs alltid remiss.
Vid förhinder kan du avboka en polikliniktid som reserverats åt dig på Mellersta Österbottens centralsjukhus via internet. Avboka tiden senast en vardag före den bokade tiden.
Tidsbokning till förlossningsförberedelse eller till en virtuell rundtur på förlossningsavdelningen görs via internet.
Meddelanden i Egenvårdstjänsten är ett säkert sätt att kommunicera med yrkesutbildade personer. Detta sätt att kommunicera är flexibelt och oberoende av tid och ort. Meddelandena i Egenvårdstjänsten är inte avsedda för brådskande eller akuta ärenden.
Följande tjänster använder Egenvårdstjänstens meddelandefunktion:
- mödra- och barnrådgivning samt preventivrådgivning
- hälsocentralmottagning
- smittskyddsskötare (könssjukdomar och provtagning)
- seniorernas hälsopunkt
- rådgivningens amningshandledare
- infektionspolikliniken
Du kan anmäla din oro över ett barn, en senior eller någon annan kommuninvånare till Soites socialjour. Efter det övergår ansvaret för bedömning av vård- och hjälpbehovet till myndigheter inom socialvården.
Via Hjälp-knappen kan du be om hjälp av servicehandledningen för barnfamiljer. Yrkesutbildade personer inom socialvården kontaktar dig inom 1-3 vardagar.
Du kan göra en barnskyddsanmälan om du oroar dig över ett barns välbefinnande. Oron kan gälla till exempel svårigheter med vård och uppfostran av ett barn eller en ung person, rusmedelsbruk eller våld.
Oro över en vuxen person kan uppstå till exempel när personen inte verkar kunna sköta om sig själv och sin säkerhet.
Vem som helst kan ta kontakt om hen är orolig över en annan persons livssituation, dvs. även privatpersoner kan ta kontakt.
En myndighetsperson kan med en klients samtycke eller tillsammans med en klient kontakta den ansvariga myndigheten inom socialvården om en barnfamilj eller en vuxen person. Om myndigheten inte har klientens samtycke, görs anmälan om behov av socialvård eller en barnskyddsanmälan.
Du kan kontakta rehabiliteringsrådgivningen via Rehabiliteringsknappen till exempel när du undrar över hur du själv kan påverka ditt välbefinnande och din hälsa, då du behöver självhjälpsinstruktioner relaterade till livsstil eller hjälp med att söka tjänster. Du kontaktas per telefon av rehabiliteringsrådgivningen senast inom en vecka.
Vi rekommenderar att du förnyar ditt recept i första hand via MittKanta-tjänsten. Om receptet inte kan förnyas via MittKanta eller om du vill förmedla en precisering till en yrkesutbildad person gällande din läkemedelsbehandling, kan du skicka ett meddelande om förnyelsen till din hälsostation via Egenvårdstjänsten.
I MittKanta kan du enkelt själv skicka begäran om förnyelse av ditt recept till hälso- och sjukvården, om den hälso- och sjukvårdsenhet där du får vård tar emot digitala begäranden om receptförnyelse. Vårdnadshavare kan också skicka begäran om förnyelse av recept för sina barn som är under 10 år.
Du kan förnya receptet digitalt också via Soites Egenvårdstjänst genom att skicka ett meddelande till din egen hälsocentral.
Observera att begäran om förnyelse av receptet ska göras senast åtta (8) dagar före läkemedlet tar slut.
Identifieringen i tjänsten sker med nätbankskoder eller ett mobilcertifikat.
Adressuppgifterna förmedlas automatiskt till välfärdsområdet från Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas befolkningsdatasystem.
I Egenvårdstjänsten hittar du följande hälsouppgifter:
- tidsbokningar till Soites enheter
- huvuddiagnoser och bestående diagnoser
- läkemedelsordinationer
- vaccinationsuppgifter
- kontroll av INR-värde och läkemedelsdos vid antikoagulationsbehandling (t.ex. Marevan)
- ändring och kontrollering av egna kontaktuppgifter (e-postadress, telefonnummer, tilltalsnamn)
- ändring och kontrollering av samtycke (för att kunna skicka textmeddelanden)
- digitala blanketter för patientuppgifter
I Omapalvelu-tjänsten hittar du följande uppgifter om din socialservice:
- ansökningar och beslut
- begäran om ytterligare uppgifter, och du kan svara på begäran
- du kan komplettera ansökningar
I den riksomfattande MittKanta-tjänsten
- ser du dina hälsouppgifter
- ser du dina recept och kan be om att få ett recept förnyat
- kan du spara din organdonationsvilja och ditt livstestamente
När du identifierar dig i Suomi.fi kan du se dina uppgifter i myndigheternas olika register. I Suomi.fi-registren ser du dina uppgifter som finns i den offentliga förvaltningens register.
Soites enhet kan hänvisa kunder till en personlig vård- eller serviceväg.
Hälsobyns tjänst Min vårdväg är en datasäker digital servicekanal inom hälso- och socialvården. På Min vårdväg får du stöd och information enligt din situation, och du kan ha kontakt med en yrkesutbildad person.
Vi har i bruk följande vårdvägar:
- prostatacancer
- starroperation
- injektion i ögats glaskropp
- magnetröntgenundersökningar för barn och unga
- njursvikt
- undersökning av barn/unga med neuropsykiatriska symtom
- skopiundersökning
- reumatism
- kranskärlssjukdom
- läkemedelsbehandling av cancer
- bråck
- typ 2-diabetes (vuxna)
- sömnapné
- stöd för ett barn eller en ung person med funktionshinder
För att få tillgång till Min vårdväg krävs det en remiss eller en vårdrelation till den behandlande enheten. För användning av Min vårdväg krävs säker identifiering.
Omapolku-mobilapplikationen finns i smarttelefonens appbutik, vilket gör att kunden smidigare än förr kommer åt den digitala vårdvägen. Applikationen underlättar och snabbar upp användningen av den digitala vårdvägen. Applikationen kan laddas ner från AppStore eller GooglePlay. Mer information om Omapolku-mobilapplikationen.
I vissa Soite-tjänster används Suomi.fi-meddelanden. Om du har gett tillåtelse i Suomi.fi-tjänsten för att ta emot meddelanden digitalt, kommer meddelanden som Soite skickar till dig att dirigeras direkt till Suomi.fi-tjänstens meddelanden i stället för att skickas som papperspost. Mer information per e-post: digipalvelut(at)soite.fi
På den här sidan har vi sammanställt pdf-blanketter som kan fyllas i digitalt och skrivas ut.
Via Omapalvelu-tjänsten kan du fylla i ansökningar digitalt:
- För kompletterande eller förebyggande utkomststöd. För att ansöka om kompletterande eller förebyggande utkomststöd måste du ha ett giltigt FPA-beslut om grundläggande utkomststöd eller så måste ansökan vara under behandling.
- För hemservice för barnfamiljer.
- För tjänster enligt funktionshinderservicelagen.
- Stöd för närståendevård.
- För service som stöder rörlighet för äldre eller för ändringar i bostaden.
Du kan fylla i hälso- och sjukvårdens blanketter för förhandsuppgifter i Egenvårdstjänsten. I delen ”Förhandsuppgifter och hälsoenkäter” i Egenvårdstjänsten hittar du följande digitala blanketter:
- Risker med alkoholkonsumtion
- Frågeformulär om symtom – ESAS
- Blankett för förhandsuppgifter för lungsjukdomar
- Förhandsuppgifter inför hälsoundersökning (skolhälsovården)
- Allmänna uppgifter inför mottagning/åtgärd hos läkare/skötare
- Förhandsuppgifter inför vaccination av resenär
- Rådgivningens blankett för screening av bruk av berusningsmedel
- Blankett för förhandsuppgifter för närstående- och familjevårdare
- Förhandsuppgifter inom munhälsovården i Soite
- Blankett för förhandsuppgifter för cancersjukdomar
- Blankett för förhandsinformation för sömnapnépatient
- Förhandsuppgifter om en föderska
- Förhandsuppgifter för mödravård
- Blankett för förhandsuppgifter för äldre, blankett för över 67 år gamla
- Hälso- och vårdplan, patientuppgifter
- Blankett för förhandsinformation angående inledning av hormonella preventivmedel
- Förhandsinformation inför hälsokontrollen för föräldrar till ett 18 månader gammalt barn
- Förhandsinformation inför hälsokontrollen för föräldrar till ett fyraårigt barn
- Formulär för uppföljning av blodtrycket hemma
- Formulär för blodsockeruppföljning hemma
Övriga blanketter för förhandsuppgifter hittar du på sidan Hälso- och sjukvårdstjänsternas blanketter.
Via räddningsväsendets digitala tjänst kan du göra olika anmälningar och ansökningar.
Söker du information eller behöver du hjälp med att uträtta ärenden digitalt?
Omaperhes onlinetjänst samlar information, stöd och regionala tjänster avsedda för familjer på en adress. Omaperhes onlinetjänst ger tillförlitlig information och hjälp för många familjeärenden. På Omaherhe hittar du omfattande innehåll relaterat till t.ex. graviditet och förlossning, spädbarnsåldern, barndom och ungdomsår samt föräldraskap och parrelationer.
Omahelpperi innehåller information, stöd och tjänster för unga i olika situationer i livet, allt från mentalt välbefinnande till val av studieplats och fritid. Omahelpperi hänvisar unga också till tjänster som Mellersta Österbottens välfärdsområde erbjuder.
I Terveyskirjasto finns tillförlitlig, oberoende och uppdaterad information om hälsa och sjukdomar tillgänglig för alla finländare.
Hälsobyn.fi innehåller över 30 virtuella hus som byggts kring olika teman. Husen erbjuder kostnadsfri information och stöd. I husens tjänsteutbud ingår olika chattar, chatbots och symptomnavigatorer.
Den offentliga hälsovårdens pålitliga webbtjänst för psykiskt välbefinnande.
Sök efter tjänster som gör att du kan behålla och främja ditt eget välbefinnande och din hälsa. Lär känna verksamheten i ditt område och ansök om stöd i olika livssituationer.
Egenvårdsprogram och coaching är digitala verktyg utformade för att stödja och främja individuellt välbefinnande. De innehåller metoder, övningar och instruktioner utarbetade av experter, som du kan använda för att stödja ditt eget välmående.
Omaolos välbefinnandecoachningar uppmuntrar dig till ändringar av livsstilen och levnadsvanor som kan förbättra ditt välbefinnande. Coachningarna handleder och följer upp dina framsteg med hjälp av de uppgifter du genomför. Du kan inleda välbefinnandecoachningar på egen hand eller på rekommendation av vårdpersonalen.
eSenior-verksamheten erbjuder digitalt stöd för äldre när det gäller användning av digitala tjänster.
Vid digitala servicepunkter är det möjligt att få personligt digistöd för att kunna uträtta ärenden på nätet.
Det är möjligt att uträtta ärenden å en annan persons vägnar i Soite genom att göra en fullmakt för uträttandet av ärenden eller med ett barns/ungdoms samtycke.