Soites mikrobiologiska och patologiska resultat överförs inte till Mina Kanta-tjänsten
Dokumenteringen av mikrobiologiska och patologiska resultat i Kanta-arkivet har tyvärr inte lyckats efter att patientdatasystemet i Mellersta Österbottens välfärdsområde uppdaterades. I Mina Kanta-tjänsten har det inte synts något svar där resultatet borde stå, men vid punkten om avvikelse har det stått normalt värde oberoende av om svaret kunnat tolkas som normalt eller inte.

För att undvika feltolkningar i fråga om resultat har vi tills vidare hindrat överföringen av resultat till Mina Kanta-tjänsten. Problemet kan korrigeras tidigast under mars. Våra enheter ger klienter och patienter information om hur de får svaren tills resultaten igen dokumenteras på korrekt sätt. Du kan i första hand kontakta den enhet som gjorde remissen eller din egen hälsostation.
Vi beklagar den olägenhet som medförs och hjälper gärna i oklara situationer.
Vi informerade redan tidigare om problemen med att överföra undersökningsresultat som är förknippade med ett läkarutlåtande. Mer information i meddelandena som publicerats tidigare: