Flytta dig till innehållet
Mellersta Österbottens välfärdsområde

Trots ändringen är telefonnumren till tjänsterna fortfarande desamma och är öppna vardagar under hälsostationens öppettider. En kund kan fortfarande lämna en begäran om att bli uppringd direkt till sitt eget team.

Ändringen gäller alla hälsocentralmottagningarna i Karleby (huvudhälsostationen, Björkhagen, Ullava, Lochteå och Kelviå). Ändringen i fråga om telefonsystemet gör att tidbokningen är jämlik, och en kund behöver inte köa på telefonlinjen för att få kontakt med hälsocentralen. Vi tror att det blir lättare att kontakta Karleby hälsostationer i och med ändringen. Ändringen gäller inte Perho ådal eller Lestijokidalen som fortfarande har i bruk direkta telefonlinjer.

Vi ber kunderna förbereda sig inför att bli uppringd bland annat genom att ta fram sin aktuella medicinlista och genom att fundera på en beskrivning av sina symtom.

Man kan kontakta hälsocentralen behändigt via DigiSoites digitala Egenvårdstjänst genom att lämna ett meddelande till mottagningen. Yrkesutbildade är i kontakt med kunden snarast möjligt under tjänstetid. Det är möjligt att lämna ett meddelande dygnet runt via DigiSoite, och vi rekommenderar att våra kunder i första hand utnyttjar våra digitala tjänster.

I akuta ärenden ska man ringa jourhjälpsnumret 116 117. Vid nödfall ska man ringa nödnumret 112.

Social- och hälsovårdstjänsternas rådgivning som Soite öppnade nyligen erbjuder servicerådgivning och handledning när det gäller ens egen vård och tjänster eller en närståendes vård och tjänster i Soite när man är osäker på vem man bör kontakta eller om man har frågor kring någon av Soites tjänster.  Mer information:

Ta en titt också på dessa