Flytta dig till innehållet
Mellersta Österbottens välfärdsområde

Vid digitala servicepunkter kan du uträtta ärenden på egen hand, avgiftsfritt och utan tidsbokning inom ramarna för öppettiderna.

Vid en digital servicepunkt har invånare tillgång till nödvändiga enheter och dataförbindelser samt stödmaterial för onlinetransaktioner. Digitala servicepunkter lämpar sig för alla typer av ärendeuträttande på webben, till exempel onlinetjänster som erbjuds av DigiSoite, kommunen, FPA eller banker. Utöver digitala tjänster kan man även använda digitala servicepunkter för att utveckla det egna digitala kunnandet med hjälp av digitalt stödmaterial.

Digitala serviceställen erbjuder även personligt digistöd vid bestämda tider. Det går även att få stöd för digitalt ärendeuträttande i form av chatt- och telefontjänst.

Digitala servicepunkter

Karlebys digitala servicepunkt:

Koivutupa i Björkhagen

Mårdgatan 6, 67800 Karleby

Öppet: måndag-torsdag kl. 9-15.30 och fredag kl. 9.00-15.00

Halsos digitala servicepunkt:

Halsos kommunhus
Kauppisentie 5, 69510 Halsua

Öppet: måndag-fredag kl. 9-15

Tidtabellen för när det personliga digistödet finns på plats våren 2024 har publicerats på Soites webbsida: https://soite.fi/sv/digisoite/digital-servicepunkt/

Den digitala servicepunktsverksamheten ska till en början prövas i Björkhagen i Karleby och i Halso, men planen är att successivt utöka verksamheten till hela landskapet i samarbete med områdets kommuner.

Digistöd via telefon eller chatt

Social- och hälsovårdstjänsternas rådgivning i Soite erbjuder hjälp i fråga om digitala tjänster:

  • I DigiSoites Egenvårdstjänst, där du kan kommunicera med en yrkesperson via meddelanden
  • per telefon måndag-fredag kl. 9-15 på numret 06 826 3033
  • i chatten på webbplatsen soite.fi, måndag-fredag kl. 9-15

Grundandet av digitala servicepunkter är den del av delprojektet Asukkaiden digituki ja ennaltaehkäisy (Digistöd för invånarna och förebyggande verksamhet) inom Mellersta Österbottens projekt Hållbar tillväxt. Målet med delprojektet är att bygga upp och ta i bruk verksamhetsmodellen Greppa det digitala! Till verksamhetsmodellen hör att erbjuda invånarna i området digistöd vid digitala servicepunkter som lämpar sig för verksamheten.

Ta en titt också på dessa