Soite tar i bruk en webbtjänst för uppföljning av hjälpmedelslån
Mellersta Österbottens välfärdsområde Soite utvidgar sina digitala tjänster och tar i bruk en webbtjänst för uppföljning av hjälpmedelslån. I fortsättningen kan kunder sköta administrering av sina hjälpmedelslån via palse.fi-portalen enligt de villkor Soite har fastställt. Portalen har hittills använts inom Soites utdelning av vårdmaterial.
![](/wp-content/uploads/2024/02/AdobeStock_386147051_72dpi-730x410.jpg)
Från Soites hjälpmedelstjänst kan man låna apparater eller redskap med hjälp av vilka man kan främja en persons funktionsförmåga när det blivit svårare att klara sig i vardagen och att delta i vardagen hemma eller i någon annan miljö. Hjälpmedelsbehovet kan konstateras av kunden, av en närstående eller av en yrkesutbildad person inom social- eller hälsovården som känner kunden. En bedömning av hjälpmedelsbehovet görs och ett utlåningsbeslut fattas alltid individuellt.
Administrationen av hjälpmedelslån blir smidigare i mars när Soite tar i bruk palse.fi-portalen, där användaren kan se informationen om sina hjälpmedel och kan till exempel förlänga lånetiden enligt fastställda villkor. I framtiden kommer det också att vara möjligt att göra begäran om underhåll och skicka meddelanden i tjänsten.
Användningen av Palse.fi-portalen kräver inte nerladdning av någon separat app, och den fungerar också i mobilen. Man loggar in med Suomi.fi-identifikation dvs. med personliga bankkoder, ett mobilcertifikat eller ett certifikatkort.
Förnyelsen förväntas förbättra kvaliteten på tjänsterna i och med att kontaktsätten blir mångsidigare.