
Utkomststöd
Utkomststödet är ett ekonomiskt stöd som beviljas i sista hand av samhället för personer och familjer som har ekonomiska svårigheter. Det är avsett att vara en tillfällig hjälp eller hjälp som kompletterar andra inkomster och förmåner.
Innehållet på denna sida
Man ansöker om grundläggande utkomststöd hos FPA. Socialväsendet fattar beslut om behovsprövat kompletterande och förebyggande utkomststöd. Du kan ansöka om behovsprövat utkomststöd samtidigt när du ansöker om grundläggande utkomststöd. FPA överför den behovsprövade delen i ansökningen till kommunen.
Om du har ett gällande beslut om grundläggande utkomststöd, kan du ansöka om behovsprövat utkomststöd direkt hos socialväsendet.
För att du ska kunna ansöka om kompletterande eller förebyggande utkomststöd ska du ha i kraft FPA:s beslut om grundläggande utkomststöd eller ansökningen ska vara anhängiggjord.
Mottagning av ansökan om utkomststöd om du inte har ett gällande beslut om grundläggande utkomststöd:
Utkomststöd är samhällets stöd till enskilda personer och familjer som har behov av ekonomisk hjälp. Det är tänkt som en sista förmån som utbetalas en kort tid, som ett tillägg då övriga inkomster och förmåner inte räcker till.
Man ansöker om det grundläggande utkomststödet från FPA.
Kolla innan du söker om utkomststöd om du kan få till exempel arbetslöshetsförmån eller bostadsbidrag, från FPA och ansök först om dem.
Om du har ett gällande beslut av FPA om grundläggande utkomststöd:
Uträtta ärenden digitalt i Omapalvelu-tjänsten i DigiSoite
Du kan också ansöka om kompletterande eller förebyggande utkomststöd digitalt via Omapalvelu-tjänsten i DigiSoite:
Användningen av Omapalvelu förutsätter identifiering med nätbankskoder eller mobilcertifikat.
Socialrådgivningens chatt
Via socialrådgivningens chatt får du allmän handledning och allmänna råd gällande socialservice och förmåner. Du hittar chatten på adressen soite.fi. Öppna fliken Soites chatt-kanaler och välj socialrådgivningen. Chatt-fönstret syns när webbplatsens kakor (cookies) har accepterats. När chatten är stängd kan du lämna en begäran via den om att bli kontaktad.
Uträttande av ärenden per telefon
-
Socialrådgivningen
Du kan också lämna en begäran om att bli uppringd. Vi ringer i så fall senast följande vardag.
Ring: +358 40 806 5093ServicetiderServicetider
Mån–fre 07:00–15:00
-
Vuxensocialarbetet i Lestijokidalen (Kannus, Lestijärvi, Toholampi)
Socialarbetare
Ring: +358 40 804 4700Socialarbetare
Ring: +358 40 804 2700Socialhandledare
Ring: +358 40 804 2320 -
Vuxensocialarbetet i Perho ådal (Halso, Kaustby, Vetil, Perho)
Socialarbetare
Ring: +358 40 804 5700Socialarbetare
Ring: +358 40 806 8055Socialhandledare
Ring: +358 40 804 3700Socialhandledare
Ring: +358 40 804 2178Byråsekreterare
Ring: +358 40 804 5900