Allmänna hälsokontroller för personer i arbetsför ålder
Om en person i arbetsför ålder vill kan hen boka tid till hälsoundersökning genom att kontakta mottagningen på sin lokala hälsocentral. Soites hälsostationer betjänar invånarna i området i ärenden som gäller primärvård. Via Omaolo-tjänsten kan man göra en preliminär hälsokontroll.
Innehållet på denna sida
Digital hälsokontroll i Omaolo-tjänsten
Du kan göra en hälsokontroll digitalt i den riksomfattande Omaolo-tjänsten. Via Omaolos hälsokontroll kan du få mer information om ditt hälsotillstånd jämfört med andra jämnåriga medborgare. Hälsokontrollen bedömer om du behöver kontakta hälso- och sjukvården eller om du kan förbättra ditt hälsotillstånd bäst genom din egen aktivitet.
Vid behov ger Omaolo-tjänsten också anvisningar om hur svaren som getts i enkäten kan skickas till en yrkesutbildad i Soite. Om du beslutar skicka svaren vidare, styrs de till yrkesutbildade i Soite för behandling. En yrkesutbildad gör en genomgripande kartläggning av din situation och hänvisar dig till behövliga undersökningar och/eller tjänster. Yrkesutbildade kontaktar dig via meddelandefunktionen i Omaolo inom 1-7 dygn från att hälsokontrollen har skickats.
Uträtta ärenden med en sakkunnig i DigiSoites Egenvårdstjänst
Du kan skicka ett meddelande till mottagningen när det passar dig. Vi svarar på ditt meddelande eller kontaktar du snarast möjligt under tjänstetid.
För identifiering i de digitala tjänsterna används webbtjänsten Suomi.fi, och inloggningen sker med nätbankskoder eller ett mobilcertifikat.
Uträttande av ärenden per telefon
-
Björkhagens hälsostation
Du kan lämna en begäran om att bli uppringd. Vi ringer dig samma dag.
Ring: +358 6 828 7580ServicetiderServicetider
Mån–tors 08:00–16:00
Fre 08:00–14:00
-
Dunkars hälsocentral
Ring: +358 40 804 5000ServicetiderServicetider
Mån–fre 08:00–16:00
-
Kannus hälsocentral
Ring: +358 40 804 2000ServicetiderServicetider
Mån–fre 08:00–16:00
-
Karleby hälsocentral
Du kan lämna en begäran om att bli uppringd. Vi ringer dig samma dag.
Ring: +358 6 828 7310Team 1. A-J
Ring: +358 6 828 7311Team 2. K-O
Ring: +358 6 828 7312Team 3. P-Ö
Ring: +358 6 828 7313ServicetiderServicetider
Mån–fre 08:00–16:00
-
Lestijärvi hälsostation
Ring: +358 40 804 2000ServicetiderServicetider
Mån–fre 08:00–16:00
-
Lochteå hälsostation
Du kan lämna en begäran om att bli uppringd. Vi ringer dig samma dag.
Ring: +358 6 828 7750ServicetiderServicetider
Mån–tors 08:00–16:00
Fre 08:00–14:00
-
Perho hälsocentral
Ring: +358 40 804 3000ServicetiderServicetider
Mån–tors 08:00–14:00
Fre 08:00–12:00
-
Toholampi hälsostation
Ring: +358 40 804 2000ServicetiderServicetider
Mån–tors 08:00–16:00
Fre 08:00–14:00
-
Ullava hälsostation
Du kan lämna en begäran om att bli uppringd. Vi ringer dig samma dag.
Ring: +358 6 828 7639ServicetiderServicetider
Mån 08:00–16:00
Ons–tors 08:00–16:00
Serviceställen
Information om tjänsten
Den som önskar en hälsoundersökning ska kontakta social- och hälsocentralen. En undersökning omfattar i allmänhet olika mätningar med vilka man bland annat fastställer viktindexet och blodtrycket samt vissa laboratorieprov. En viktig del av undersökningen är en diskussion där man går igenom frågor som berör personens hälsa, arbets- och funktionsförmåga, levnadsvanor och eventuella symtom.
Centrala teman för hälsoundersökningen är näring, motion, sömn, rökning och alkoholkonsumtion samt livskompetens och sociala relationer. Om det vid undersökningen framkommer behov av ytterligare undersökningar eller vård, hänvisar den som utför hälsoundersökningen patienten vidare. Personer i arbetslivet kan få en hälsogranskning även hos företagshälsovården.